2020-03-02

"Der er ingen helpdesk i klasseværelset"

Det er forholdsvist sjældent, at eksterne it-konsulenter indfinder sig på folkeskole-matriklerne i landets kommuner. Men manglende ekstern ekspertise i implementeringen af nye, digitale platforme kan blive unødigt dyrt for kommunerne, lyder det fra seniorkonsulent hos Atea, Dennis Høgstrøm Pedersen.

Blå Bog:

Dennis Høgstrøm Pedersen

  • 2000-2013 Lærer og it-vejleder i Nordfyns Kommune
  • 2013-2018 Pædagogisk it-konsulent I Nordfyns Kommune med ansvar for udrulning af 4000 1:1 enheder i skolerne
  • 2018 - Seniorkonsulent hos Atea med fokus på uddannelsesområdet og Intune; Microsofts sikkerheds-og management-platform til styring af computere og mobilenheder på tværs af styresystemer

”Vi skal designe digitale platforme, hvor brugerne selv kan løse problemerne”

 Ifølge Dennis Høgstrøm Pedersen, seniorkonsulent hos Atea, er det netop hos kommuner, der står foran implementering af nye it-systemer og digital læring på skolerne, at eksterne it-konsulenter kan gøre en afgørende forskel.

”Hvis den enkelte kommune får hjælp med at få den grundlæggende it-arkitektur på plads, inden det nye it-system bliver implementeret, kan der spares mange penge,” siger Dennis Høgstrøm Pedersen.

Lærere er mellemledere

Han nævner bl.a., at det indledende valg af platform kan få enorm betydning, hvis det viser sig, at teknologien ikke efterfølgende matcher de pædagogiske mål i enten kommunen eller på den enkelte skole.

”Alle lærere er mellemledere med stærke holdninger til deres arbejde, så når tingene ikke fungerer med det samme, forekommer it-løsningerne på den anden side af kommunegrænsen ofte mere attraktive, end det it-system ens egen skole lige har udrullet.”

Han tilføjer, at manglende ejerskab og implementeringsproblemer kan medføre, at andre løsninger bliver implementeret sideløbende, hvilket ofte er en dyr og dårlig løsning.

”Når nu kommunerne ikke har råd til at have en ekstern konsulent siddende i dagevis, er det vigtigt, at kommunerne satser på teknologi, hvor brugerne selv kan løse de fleste problemer”

Hjælper teknologien på vej

Og det er netop i krydsfeltet mellem teknologi og pædagogik, at Dennis Høgstrøm Pedersen har en række unikke kompetencer. Med 13 års erfaring som pædagogisk it-konsulent og folkeskolelærer ved han præcis, hvordan nye it-systemer og digitale læringsredskaber skal implementeres med størst mulig effekt og læring til følge.

”Når nu kommunerne ikke har råd til at have en ekstern konsulent siddende i dagevis, er det vigtigt, at kommunerne satser på teknologi, hvor brugerne selv kan løse de fleste problemer,” siger Dennis Høgstrøm Pedersen og fortsætter:

”Med min baggrund som både lærer og pædagogisk it-konsulent ved jeg, at man ikke lige kan ringe til en helpdesk for at få hjælp. Designet på platformen skal fra begyndelsen lægge op til, at fx eleverne selv kan nulstille deres pc’er, hvilket jo også lever fint op til præmissen om, at eleverne skal blive kompetente it-brugere.”

 

Fokusér på de her tre ting, og få det optimale ud af det digitale penalhus

 

1. Vær afklaret!

”Vær afklaret med, hvilke konsekvenser og muligheder jeres valg af platform medfører. Ofte vil det være en fordel at vælge en MDM-platform (Mobile Device Management, red.), der omfavner flere styresystemer som fx IOS og Windows og dermed forskellige digitale enheder - fx iPads i indskolingen og Surface i udskolingen.”

 

2. Brugerne er vigtigst

”Med min lærererfaring ved jeg, at brugerne - og ikke teknikken - skal være i centrum, før nye it-systemer kan blive en succes i uddannelsesinstitutionerne. Brugerne har ofte en anden opfattelse af, hvornår et digitaliseringsprojekt er en succes, end it-konsulenterne har. Klæd derfor lærerne ordentligt på før udrulningen. Acceptér desuden at implementeringen kan foregå i forskellige tempi.”

 

3. Skab en platform, hvor undervisere og elever kan hjælpe sig selv

”Hos store virksomheder ringer medarbejderne til deres helpdesk, hvis de har et it-problem. Den mulighed findes ikke i uddannelsesverdenen. Derfor er det vigtigt at skabe en platform, hvor brugerne - undervisere og elever - kan hjælpe sig selv. Desuden er det en vigtig, praktisk del af it-undervisningen, når elever selv lærer at nulstille deres pc’er osv.”