Enhver succes er historien om 1.000 fejltagelser

2016-10-04

Han har om nogen finger på pulsen i iværksættermiljøet og ved, hvordan man arbejder med innovation, der har ægte potentiale. Ahead mødte serie-iværksætter og investor Tommy Ahlers på Atea IT EXPO til en samtale om, hvordan etablerede virksomheder kan blive mere innovative.

”Vi hører kun om de startups, som har fået succes. I virkeligheden er der massevis, som fejler, og det er på ryggen af deres fiaskoer, at succeserne bliver skabt. Virksomheder skal tænke på samme måde – der skal 1.000 idéer til at få den gode idé. Så faktisk har I kun fejlet, når I ikke har lært noget.” 

Sådan siger Tommy Ahlers og slår fast, at iværksætteri sagtens kan dyrkes i store etablerede virksomheder. For rigtig meget af den læring om, hvad der gør startups succesfulde, kan overføres direkte til større virksomheder. Det er muligt at arbejde med innovation på en måde, som ikke forbliver blot en brandingøvelse, men som rent faktisk lader virksomheder konkurrere med agile og nytænkende startups. Det kræver mod til at tænke anderledes og bekæmpe tre store hindringer for ægte innovation. 

Lad os starte fra begyndelsen: Hvad er den største forhindring for at opnå succes med innovation i etablerede virksomheder? Det er ikke manglen på tilstrækkelig økonomisk investering, siger Tommy Ahlers, som de fleste af os nok ellers ville gætte på.

”Den første og største forhindring for innovation er opfattelsen af, at vi skal undgå at begå fejl,” siger han. I stedet skal virksomheder opbygge en kultur, hvor det er okay at fejle, ja, faktisk skal det næsten være eftertragtet at fejle.

Mangel på tålmodighed dræber
Efter accepten af fejl er næste skridt mod succesfulde innovationsmiljøer at skabe netop dét, altså miljøer. Idégenerering kræver et økosystem, og det kan være sat sammen på mange forskellige måder, blot processen tages alvorligt. For modsat hvad mange tror, er processer ikke den store dræber i innovations-junglen.

”Dræberen er mangel på tålmodighed. Store virksomheder er typisk de mindst tålmodige, fordi de er så drevet af kvartalsregnskaber og bundlinje. Men innovation udspringer ikke fra tre ingeniører i et mørkt rum, som kommer ud med en genial idé. Innovation kræver tid og plads til at lege,” siger Tommy Ahlers.

Koblingen mellem tid og tålmodighed er altså afgørende. Medarbejderne skal have tid til at brygge på idéer, og bagefter skal de gode idéer udvikles med tålmodighed. Tommy Ahlers har en opsang til ledelsen:

”Hold op med at dræbe innovative projekter, bare fordi de ikke bliver en succes overnight. Drop idéen om, at innovation handler om ’bare’ at udvikle det geniale produkt, som kan tjene penge ind med det samme.”

Sorte tal på læringsregnskabet
Når Tommy Ahlers opfordrer til, at nye idéer og projekters overlevelse ikke bestemmes ud fra salgstal og bundlinje i starten, betyder det ikke, at der ikke kan opsættes konkrete succeskriterier for det innovative arbejde. Det kræver bare en bredere opfattelse af, hvornår noget giver værdi.

Man kan fx starte med at måle antal brugere af en ny app i stedet for, hvor mange penge app’en har indtjent. Og igen sætter Tommy Ahlersen tyk streg under det med at turde at fejle:

”Virksomheder skal tjene penge, ja. Men den største værdi for virksomheden i starten af innovative projektforløb er det, de lærer, ikke kroner og ører. Det ultimative ville være at måle succes i læringsregnskab.” 

Sav egen gren over
Tommy Ahlers har nu listet to af de største byggesten i fundamentet for innovation i virksomheder, nemlig viljen til at fejle og tålmodighed. Og den tredje byggesten er den sværeste: modet til at udfordre selve virksomhedens forretningsgrundlag. 

”Rigtig mange virksomheder i stort set alle brancher skal se i øjnene, at deres forretningsgrundlag kan være væk i morgen. Groft sagt. Derfor skal de være klar til at save den gren over, de sidder på. Ellers vil andre gøre det,” udfordrer Tommy Ahlers.

Den brændende platform er det forkromede koncept digitalisering. Den vigtigste udvikling i it-branchen er netop, at it og teknologi ikke længere eksisterer isoleret i it-branchen og virksomheders it-afdelinger, siger Tommy Ahlers. Digitalisering integrerer i stigende grad it i den måde, vi arbejder på. Før var teknologi et hjørne i samfundet, nu gennemsyrer det stort set alle forretningsprocesser, og det både lukker og åbner døre, som etablerede virksomheder er nødt til at forholde sig til for ikke at sidde fast i fortiden og blive overhalet indenom af fremtiden.

At udfordre selve forretningsgrundlaget er den sværeste øvelse, fordi den ikke begrænser sig til den innovative afdeling, men kræver, at hele virksomheden tænker anderledes.

”Det er en alvorlig udfordring, for de fleste virksomheders processer er jo bygget op omkring at beskytte den værdi og produkter, de allerede har. Det er en form for arrogance,” siger Tommy Ahlers, og den indstilling skal væk, for den tillader små startups at overhale store virksomheder indenom.

Der er masser eksempler på startups, der bruger teknologi til at udfordre en eksisterende branche, blandt de mest kendte er Uber og Airbnb. Faktisk er det den type disruptive virksomheder, Tommy Ahlers selv foretrækker at investere i.

Derfor består innovation ikke kun af at opbygge kreative miljøer og fylde dem med tid og tålmodighed, selvom det unægtelig er en god start. Virksomheder er nødt til at være åbne over for idéer, som fundamentalt ændrer det, organisationen skal leve af i fremtiden.

Overvind de tre forhindringer
Lad os opsummere: Virksomheder, der vil arbejde med innovation for alvor og rent faktisk udvikle produkter og løsninger, der bliver brugt frem for at se innovation som en brandingøvelse, skal altså arbejde med tre ting: Acceptere fejl, være tålmodige og turde udfordre den eksisterende forretning.

Med disse tre byggesten kan enhver virksomhed bygge fundamentet – miljøet – for at arbejde innovativt på en måde, som sætter dem i samme liga som små og agile startups. Endda med en stor organisation og kundebase i ryggen, der giver en stærk fordel i kapløbet.

Og hvornår ved man så, at man har fundet på en rigtig god idé? Det er der et ganske simpelt svar på, fortæller Tommy Ahlers helt uden betænkningstid: ”Når mange kunder har lyst til at købe det.” 

Mød Tommy Ahlers
  • Som iværksætter har Tommy Ahlers skabt virksomhederne ZYB og Podio. Zyb lod brugerne tage backup af mobiltelefonens kontakt- og kalenderinformationer og blev solgt til Vodafone. Podio, der specialiserer sig i serverbaseret arbejds- og projekt­styrings­software, blev købt af Citrix i 2012.
  • Han er nu investor på fuld tid og medvirker blandt andet i DR’s iværksætter-serie ”Løvens Hule”, hvor han som en af fire investorer vurderer nye danske iværksætteres evne til at turde tænke stort.
  • Tommy Ahlers er 40 år og bor på Østerbro.
  • Han optrådte som keynote speaker på Atea IT EXPO 2016.