For virksomheder er blockchain en ny kilde til værdiskabelse
Blockchain er et af de it-fænomener, der hersker mange fortællinger og opfattelser omkring. Nu har begrebet fundet vej ind i de danske virksomheder, hvor Atea hjælper med at forløse den verden af værdi, der gemmer sig bag den fremadstormende teknologi.

”For mange kunder, der hører om blockchain, så tænker de ofte på bitcoin og kryptovaluta, men det langt fra der, hvor vi er. Selvfølgelig er der ideer derfra, men de er pudset og slebet, så de passer ind i en kommerciel virkelighed, der skal give værdi for kunder. Derfor er blockchain mere håndgribeligt og relevant for mange virksomheder at udforske, fordi det ofte kan give stor værdi”
Marc Pascal Landgreen er konsulent og Technology Lead for blockchain i Atea. Her står han i spidsen for den indsats, der skal hjælpe kunder med at knække koden til, hvordan blockchain kan skabe værdi for deres virksomhed.
”For mange kunder, der hører om blockchain, så tænker de ofte på bitcoin og kryptovaluta, men det langt fra der, hvor vi er. Selvfølgelig er der ideer derfra, men de er pudset og slebet, så de passer ind i en kommerciel virkelighed, der skal give værdi for kunder. Derfor er blockchain mere håndgribeligt og relevant for mange virksomheder at udforske, fordi det ofte kan give stor værdi,” forklarer Marc Pascal Landgreen.
Videnskab.dk definerer blockchain som: ”[..] en smart database, hvor du kan sikre din information på en måde, så folk ikke forfalsker den”.
”Helt konkret kan Blockchain muliggøre, at data er fuldkommen transparent og ikke kan slettes, rettes eller overskrives. Det kan måske lyde lidt abstrakt, men det er en kæmpestor fordel,” siger Marc Pascal, som har været med til at etablere Atea Insight, der beskæftiger sig med forretningsbehov og -problemer i forbindelse med it-projekter.
Blockchain har udviklet sig fra tanken om decentralisering til at kigge på, hvordan vi kan skabe værdi i vores eget netværk. Det vil sige, at blockchain kan være med til at skabe større indsigt i ens egen værdikæde og give indsigt i, hvordan et produkt og den data, der er om et produkt udvikler sig i værdikæden. På den måde bliver blockchain et middel og ikke et mål. For at konkretisere den nye teknologi, nævner Marc Pascal Landgreen blandt andet fødevarevirksomheder som et godt eksempel på, hvor blockchain bliver en klar værdiskaber.
”Vi oplever ofte, at virksomheder som Coop eller Salling Group er nødt til at smide tonsvis af hindbær eller andre frugter ud, fordi der er konstateret E-coli i en pose. Det skyldes udelukkende, der ikke er fuld synlighed og sporbarhed i forsyningskæden. Hvis man benyttede elementer fra blockchain, ville man kunne spore hver eneste pose med hindbær tilbage til producenten i tæt på realtid,” forklarer han.
Digital innovation er katalysatoren for al fremtidig forretningsværdi
Virksomheder vil ikke alene opleve, at de kan optimere og effektivisere visse dele af deres forretning via blockchain. De vil samtidig opbygge større troværdighed over for deres kunder, fordi de kan dokumentere alle processer og al data omkring deres produkt.
”Digital innovation er katalysatoren for al fremtidig forretningsværdi uanset markedet. Uanset hvilket marked du begår dig i, traditionelt eller utraditionelt, så er it-afdelingen rykket op fra kælderen og blevet den primære driver for innovation og eksistensgrundlag for virksomheder,” siger Marc Pascal Landgreen.
Selvom Marc Pascal Landgreen har arbejdet med blockchain i mange år, og at det nu endelig er nået til en vis modenhed i markedet, hvor der er en modificeret form, der gør sig relevant, så er det først nu, at det begynder at blive rigtig interessant.
”Det er ofte større projekter med meget høj aktørinvolvering, og det kan være en stor udfordring at styre de her aktører og deres villighed i at indgå i et netværk på baggrund af en række præmisser. Men det er ligeledes en stor forløsning, når det lykkes, og når man ser den værdi, det kan give både internt, for kunden og for en hel industri fremadrettet,” fortæller Marc Pascal Landgreen.