Forårets tre vigtigste gaming-begivenheder for uddannelsessektoren

2018-03-05

Foråret byder på tre interessante begivenheder for lærere, skoleledere, pædagogiske it-konsulenter og fagspecialister, der ønsker at vide mere om Gaming, og hvordan den elektroniske spilleverdens læringspotentialer kan inddrages i undervisningen af børn og unge i uddannelsessektoren.

Det er efterhånden mange år siden, at computerspil var forbeholdt dunkle netcaféer og drenge-teenageværelser. Den elektroniske konkurrencesport i computerspil har været i en rivende udvikling siden midten af 90’erne, samtidig med at anvendelsen af it og medier i undervisningen har været skrevet ind i folkeskoleloven de sidste 25 år. 

Det er interessant at følge udviklingen og især spændende at se, hvordan mange uddannelsesinstitutioner har set de potentialer, som gaming rummer. 

I uddannelsesverdenen er fokus selvsagt på spilbaseret læring og de læringspotentialer, det indeholder, dvs. hvor gaming kan være med til at understøtte og udvikle mange af de kompetencer, der er behov for i det 21. århundrede, som fx samarbejde, problemløsning og kommunikation, samt ikke mindst digitale kompetencer.

Over 100 skoler i Danmark er med på gaming-bølgen

Og netop derfor har vi også inden for de sidste par år set, at flere og flere skoler i Danmark er begyndt at undervise i gaming og ofte med udgangspunkt i de samme computerspil, som der dystes i i e-Sportsmesterskaber rundt omkring i verden. 

I dag findes der over 100 skoler på landsplan, der enten tilbyder disciplinen som valgfag eller på deciderede gaming/e-Sportslinjer. Det er både efterskoler, højskoler, gymnasier, grundskoler og ungdomsskoler i alle Danmarks landsdele. 

På folkeskolen Cosmosskolen i Esbjerg tilbyder man undervisning i computerspillene ”Counter Strike” og ”League of Legends” med en ambition om at udvikle elevernes kompetencer på en ny og innovativ måde. Og på Jetsmark Skolecenter i Nordjylland bliver eleverne undervist i teoretisk og praktisk gaming suppleret af kostvejledning samt fysisk og mental træning. Du kan læse om begge skolers erfaringer med gaming og læring i Ateas seneste EDU-magasin.

Mød Atea på forårets gaming-events

Der er ingen tvivl om, at gaming-kulturen har gjort sit indtog i Danmark. Men hvordan gør man det bedst, hvis man gerne vil tilbyde sine elever gaming som en del af undervisningen eller udbyde deciderede gaming/e-Sportslinjer på sin uddannelsesinstitution? 

Du kan starte med at besøge Atea i messeområdet på Danmarks Læringsfestival den 6.-7. marts i Bella Center og få en snak om mulighederne med VR og gaming i undervisningen og samtidig få information om, hvordan I kan anskaffe det rigtige udstyr til den rigtige pris.

I påsken er vi igen i Bella Center, som afsender af Atea EDU CUP LIVE under Copenhagen Games. Atea EDU CUP LIVE er et særskilt skolevent, hvor skolerne dyster indbyrdes, og hvor vi igen sætter fokus på gaming og e-Sport i uddannelsessektoren. 

Sidst men ikke mindst er vi den 13. april medarrangør på Gladsaxe Pædagogiske Videncenters gaming-konference. Her har du mulighed for at møde forskere, undervisere, uddannelsesinstitutioner, gamere og repræsentanter fra Forsvaret, der tilsammen har stor erfaring inden for gaming, spilbaseret læring, e-Sport og pædagogik, og potentialerne i at bruge det i undervisningen af børn og unge. 

Vi håber at se dig på et af forårets gaming-events til en snak om, hvordan vi kan hjælpe din skole i gang på den helt rigtige måde. 

Læs mere om gaming

Forårets gaming-events

  • Danmarks Læringsfestival – den 6.-7. marts 2017 i Bella Center (arrangementet er udløbet)
  • Copenhagen Games – den 28. – 31. marts 2017 i Bella Center (arrangementet er udløbet)

Artikler om gaming

Gaming-as-a-service

Atea arbejder løbende på at skabe løsninger, så endnu flere skoler kan sætte e-Sport på skoleskemaet. Det har blandt andet resulteret i et nyt koncept ved navn Gaming-as-a-Service, der giver skoler mulighed for at lease den nyeste hardware og løbende få support og rådgivning.

Læs mere om Gaming-as-a-service her