Har du set giraffen?

2018-01-19

Hvornår kan du med god samvittighed sige, at familien har været i Zoologisk Have? Skal alle trave hele haven rundt og se samtlige dyr eller kan man nøjes med at se giraffen? Rækker det med et besøg eller skal det være en tilbagevendende begivenhed? Er det de samme dyr familien vil se hver gang eller skal horisonten omkring dyreriget udvides efterhånden?

Hvorfor stiller jeg disse spørgsmål i en blog om Unified Communication?

I disse dage oversvømmes mit feed på de sociale medier med alskens løsninger og produkter, der lover evig lykke til virksomhedernes mødelokaler. Jeg må give marketingafdelingerne hos producenter og kolleger i branchen, at ildhuen, udbuddet og opfindsomheden er stor. Branchen er enige om, at det aldrig har været lettere og mere simpelt at bruge, og alle er rørende enige om at lige præcis deres løsning er den mest interessante – det er bare om at komme ud og se giraffen.

 

Som virksomhed skal man forholde sig til mange forskellige bud på, hvad det vil sige at kommunikere og arbejde mere effektivt. Det er yderst subjektivt at vurdere, hvad virksomhedens brugere opfatter som let og simpelt, og hvordan en given brugergrænseflade passer ind i brugernes dagligdag. Hvilke overvejelser skal man gøre sig, og hvad er relevant at spørge om?

De fleste kolleger og konkurrenter i branchen vil nikke genkendende til nedenstående spørgsmål:

      • Hvad får man for sine penge?
      • Hvilke funktioner følger med?
      • Hvordan med sikkerheden?
      • Hvordan er stabiliteten?
      • Hvordan er løsningen supporteret?

 

Dette er selvsagt relevante spørgsmål, der også skal stilles, men bliver virksomhedens forretnings- og kommunikationsbehov overhovedet afdækket?

 

Burde første overvejelse ikke være at opgøre de kritiske succesfaktorer for en kommunikationsløsning? Kunne næste overvejelser være, hvorvidt ”one size fits all” princippet overhovedet dækker medarbejdernes behov for at kommunikere og samarbejde?

Behovsafdækning på vegne af medarbejderne bør tage højde for, at møder kan gå fra det uformelle til det stærkt formelle. Det stiller krav til at omgivelserne og værktøjerne afspejler, hvor på formalitetsskalaen mødemiljøet er tiltænkt. Sat lidt på spidsen så synes behovene til et møde, hvor der skal tænkes og arbejdes kreativt at være signifikant anderledes end et budgetmøde. Den kvikke læser vil sikkert bemærke, at der findes virksomheder, hvor budgetmøder kan være særdeles kreative.

 

Det er den smalleste sag i verden for producenter og sælgere at liste yderligere evalueringskriterier, som en virksomhed rimeligvis bør besøge, og efterfølgende tage disse betragtninger med i regnestykket, der gerne skulle ende med, at de kritiske succesfaktorer bliver nået. 

Spørgsmålet er derfor, om det er tilstrækkeligt at fokusere på ensidige løsninger og ensrette virksomhedens kommunikationsløsning, eller den rette løsning skal sammensættes ud fra mere individuelle behov? Groft forenklet hvordan skal turen i Zoologisk Have være?

 

Vi kan vejlede din virksomhed og deltage aktivt i processen med bygge en holdbar kommunikationsløsning, og kan vise meget mere end giraffen frem.

 

Af Peter Baltzer, Network Concept Manager