Her er løsningerne, der skal redde fremtidens detailhandel

2018-10-12

Ny artikelserie: Midt i alle historierne om butiksdød og internethandlens erobring af markedsandele er der lys for enden af tunnellen. Hos Atea sætter vi i den kommende tid fokus på tre konkrete, digitale løsninger, der - uafhængig af brancher - allerede i dag kan give de fysiske butikker i Danmark et længe ventet momentum.

 

Lad os begynde med den gode nyhed: Fremtiden for de fysiske butikker ser lysere ud i dag end for bare fem-ti år siden. Den positive vejrudsigt for detailhandlen skyldes dog ikke, at danskerne nu pludselig fravælger netbutikkerne - snarere tvært imod. Optimismen skyldes derimod, at detailbutikkerne løbende får adgang til visionære, digitale løsninger, der kommer til at vende op og ned på kundeoplevelsen, som i sidste ende er dét, de fysiske butikker skal overleve på.

Intelligent glas giver dynamiske kundeoplevelser

Én af disse løsninger kommer fra Atea og bærer navnet ”Det Intelligente Glas”. Konceptet kombinerer traditionel produkteksponering i butiksfacaderne med dynamisk indhold - fx produkt-trailers.

 

Løsningen bygger på en påsat, selvklæbende film på butiksvinduerne, der gør det muligt at åbne og lukke for gennemsigtigheden på glasoverflader. Når der lukkes af for gennemsigtigheden bliver glasset hvidt, hvorefter butiksvinduet får egenskaber, der til forveksling ligner en LCD-skærm. En projektor er derefter i stand til at afspille produktfilm, som giver kunden en helt anden og nærværende oplevelse.

Rederi øger salget i tax free butikker med 33%

Ifølge Martin Lopdrup, ansvarlig for IoT-forretningsudvikling hos Atea, kan detailhandlen allerede nu yderligere øge værdien af Det Intelligente Glas ved at kombinere løsningen med datadrevet kundeindsigt. Gennem Atea Analytics og kameraer med kunstig intelligens kan den enkelte butik få real-time viden om kundernes alder og køn, og derudfra afgøre hvilken produktfilm den enkelte kunde skal præsenteres for.

 

Men selvom den viden er guld værd, er det alligevel de færreste butikker, der i dag indsamler og bruger denne viden om kundernes demografi i markedsføringen.

 

 

 

”Mange detailbutikker ved faktisk ikke, hvem der præcis kommer forbi butikkerne på bestemte tidspunkter i løbet af dagen. Derfor er de heller ikke i stand til at målrette deres budskaber, så de præcis rammer de kunder, der opholder sig ved og i butikken,” siger Martin Lopdrup. 

 

Men at målrettede budskaber gør en forskel, kan et større rederi, der beskæftiger sig med passageroverfart, skrive under på. Martin Lopdrup fortæller, at rederiet på baggrund af kundedata fra Atea Analytics på kort tid øgede salget med 33%.

 

Alt sammen fordi rederiet nu er bevidst om, at 28,6% af kunderne i tax free-butikkerne på bestemte tidspunkter hovedsageligt består af mænd i alderen 13-34 år, hvilket produktfilmene på butikkernes skærme nu afspejler.

Genvej til nye forretningskoncepter

Værdien af den vidensbaserede, dynamiske markedsføring behøver desuden ikke afgrænse sig til butikkernes åbningstid, mener René Lange, Senior Director for Concept Management hos Atea.

 

”På de store handelsstrøg kan man sagtens forestille sig, at butikkerne udvidede deres forretningskoncept ved at sælge butiksvinduerne med Det Intelligente Glas og de målrettede budskaber til producenterne,” siger han og tilføjer:

 

”På den måde giver Det Intelligente Glas de fysiske butikker helt nye muligheder for at øge omsætningen og samtidig vise kunderne et markant større og mere målrettet sortiment end tidligere, hvilket internetbutikkerne indtil nu har haft monopol på.”

 

Faktaboks: Dynamisk eksponering med Det Intelligente Glas

  • Påmonteret film på butiksruden gør det mulig at kombinere traditionel produkteksponering med dynamiske produkttrailers
  • Giver blikfang som er svært at tage øjnene fra
  • Tilføjer en ny dimension til markedsføring af fysiske produkter
  • Kan kombineres med datadrevet kundeindsigt fra Atea Analytics
  • Real-time viden om kundernes alder og køn, danner grundlag for de enkelte produktfilm på Det Intelligente Glas