Hvad er RPA? Og hvorfor er det relevant for din virksomhed?
RPA, Robotic Process Automation, automatisering af manuelle arbejdsprocesser. Selvom kært barn har mange navne, er potentialet ikke til at tage fejl af. Hurtigere service, reducering af time-to-market og minimering af omkostninger er blot nogle af de konkurrencemæssige fordele, en virksomhed kan opleve.

”RPA handler om at få det meste ud af sine penge. Automatisering af manuelle opgaver kan medføre, at virksomheden får et endnu bedre afkast, kan skalere sin virksomhed eller kan kanalisere sine ressourcer over i andre forretningsområder.”
Anders Ottosen er Business Development Manager med ansvar for Ateas eksterne RPA-initiativ. RPA – eller Robotic Process Automation – er softwarerobotter, der benyttes til at udføre manuelt og repetitivt administrativt arbejde. Og modsat, hvad mange tror, handler RPA ikke om at spare penge.
”RPA handler om at få det meste ud af sine penge. Automatisering af manuelle opgaver kan medføre, at virksomheden får et endnu bedre afkast, kan skalere sin virksomhed eller kan kanalisere sine ressourcer over i andre forretningsområder. For virksomheder er fordelene ved automatisering klare: hurtigere service, reducering af time-to-market og minimering af omkostninger,” forklarer Anders Ottosen.
På spørgsmålet om, hvorfor man som virksomhed skal overveje at inddrage RPA-software i sin forretningsgang, falder svaret prompte:
”Virksomheder skal gå RPA-vejen, fordi konkurrenterne gør det. I dag er det et klart konkurrenceelement at kunne gøre ting hurtigere og bedre end andre spillere på markedet.”
Oversætter forretningsbehov til tekniske løsninger
Anders Ottosens force er, at han hurtigt er i stand til at sætte sig ind i kundens forretning og forstå, hvordan kunden kan opnå det, de har behov for ved hjælp af teknologi. Derudover gør hans dybdegående kendskab til RPA-markedet, at han er i stand til at rådgive kunden om, hvad der er den mest ideelle løsning for dem.
”Vi gør en stor forskel hos vores kunder inden for RPA, fordi vi er i stand til at hjælpe kunderne hele vejen. For os er det vigtigt, at det ikke kun er PowerPoint-slides og løse strategier. Vi lægger en plan for udrulning af software-robotter – helt fra den spæde begyndelse til procesarbejdet, udviklingen og driften af kundens infrastruktur og RPA-processer,” siger Anders Ottosen.
En af Ateas største styrker er ifølge Anders Ottosen, at han i fællesskab med sine kolleger er i stand til at kigge på en proces og se på, hvordan den drives mest optimalt. Der er nemlig mange stærke kompetencer at trække på i så stort et hus som Atea.
”Vi er dygtige til at kigge hele vejen rundt om kunden og tænke assisterende it ind i processen. I praksis vil det sige, at vi inkorporerer traditionel it-drift og best practices i vores løsninger og leveringer til kunden. Jeg har fx mulighed for at gå tilbage i vores konsulentforretning og spørge vores netværkseksperter til råds, hvis jeg er usikker på, hvorvidt kundens infrastruktur kan drive den RPA-opsætning, vi påtænker,” uddyber Anders Ottosen.
Vi skal forstå menneskelige behov for at levere den bedste løsning
Anders Ottosens baggrund er lidt atypisk for Atea, da han har en baggrund inden for socialpsykologi og efterfølgende har læst en kandidat i virksomhedsledelse. Selvom det kan lyde som to forskellige verdener, ser Anders Ottosen it og psykologi som to sider af samme sag. Han forklarer:
”Vi kan sagtens bygge en robot og sætte den i produktion, men hvis medarbejderne ikke forstår den og ved, hvordan de skal bruge den, så er vi lige vidt. Vi er nødt til at forstå og vide, hvordan vi skal tale ind i medarbejdernes behov og bekymringer for at kunne levere den bedste løsning.”
Stoltheden er da heller ikke til at tage fejl af, når snakken falder på, hvad det er, Atea gør for sine kunder.
”Kunderne kender deres forretning bedst, sådan vil det naturligvis altid være. Men fordi vi har en dyb teknisk viden og er i stand til at sætte den i relationen til vores kunder, så er vi med til at gøre Danmark et endnu bedre sted at drive forretning.”