Ros til A.P. Møller-Mærsk for håndtering af hackerangreb

2017-12-06

A.P. Møller-Mærsk gjorde det helt rigtigt, da selskabet i sommer blev ramt af et enormt cyberangreb. Det vurderer den finske sikkerhedsguru Mikko Hypponen fra F-Secure.

Resume af artikel i Computerworld, den 27. november 2017

 

Det kom som en overraskelse for mange, at virksomheden kunne blive lagt ned af et cyberangreb, som det skete i slutningen af juni måned 2017.

Men selvom den hæderkronede virksomhed blev hårdt ramt på både land og de syv have, så håndterede A.P Møller - Mærsk situation forbilledligt. I hvert fald kommunikativt.

 

Det mener finske Mikko Hypponen, der er udviklingschef hos sikkerhedsfirmaet F-Secure. Han har stor erfaring med cyberangreb og peger på A.P. Møller - Mærsk som et eksempel på, hvordan man helt rigtigt håndterer sådan en situation.

”Mærsk gjorde det lige efter bogen for, hvordan man skal håndtere krisekommunikation i sådan en situation. Jeg giver maksimum point.”

 

A.P. Møller - Mærsk blev ufrivillig offer for angrebet, der stammede fra et stykke software, virksomheden brugte til at fakturere i Ukraine. En opdatering i softwaren viste sig at indeholde den vildtvoksende Petya-malware.  

Det blev ret hurtigt klart for Mærsk, at der var noget galt med den globale forretnings it-systemer. Men i al den digitale ulykke, var der en ting, som rederigiganten gjorde helt rigtigt.

Sociale medier blev afgørende

Nøglen til indsatsen var netop de sociale medier. Spoler man tilbage på diverse tidslinjer for A.P. Møller - Mærsks konti på de sociale medier, kan man se, at virksomheden hurtigt var tilstede på diverse platforme som Twitter, Facebook og Linkedin.

 

A.P. Møller – Mærsk fortalte med det samme, at der var blevet opdaget noget unormalt, og efterfølgende benyttede virksomhedens medarbejdere sociale medier til løbende at holde omverdenen orienteret om angrebet.

“De kom med systematiske og løbende opdateringer, hvor de lovede, hvornår den næste opdatering ville komme. Det er præcist sådan, man skal gøre. Det skaber tillid hos de folk, der læser det, til, at de vil få mere information snarligt, og Mærsk leverede opdateringerne som lovet."

 

På den måde formåede redderiet kommunikativt at klare sig igennem krisen, der trak overskrifter i selv de helt store nyhedsudsendelser på globalt plan. En indsats, der ifølge den finske sikkerhedsekspert kommer til at stå som et eksempel for andre virksomheder fremadrettet.

“Selvfølgelig havde Mærsk store problemer og har taget store tab på grund af angrebet,” siger Hypponen og fortsætter:

"Men jeg er sikker på, at det kommunikative arbejde, der blev gjort, vil blive brugt som undervisningsmateriale på krisekommunikationskurser og på universiteter i mange år”.

Verden tager ved lære af Mærsk

Faktisk var indsatsen så god, at Mikko Hypponen håber, at andre virksomheder vil tage ved lære af det danske eksempel.

"Der var mange andre virksomheder, der blev ramt af Petya, der forsøgte at være stille omkring det eller ignorerede det. Når du har katastrofale problemer, så er åbenhed den bedste løsning," siger han og fortsætter:

"Jeg ved, at andre virksomheder kigger på, hvordan Mærsk håndterede situationen, og jeg ved, at de tager ved lære af det. Det var et ekstraordinært tilfælde, og det sker ikke særligt ofte. Her skete det, og mange tog ved lære af det. Det er sådan, vi skal blive bedre."

 

Læs hele artiklen i Computerworld