Sæt e-Sport på skoleskemaet

2018-02-16

Gaming er ikke længere en udskældt fritidsinteresse, der tryllebinder børn og unge. I stedet er gaming blevet en værdsat kompetence, og de første skoleklasser har allerede sat disciplinen på skemaet under navnet e-Sport.

atea it til skoler og uddannelse
Jette Risgaard Business Manager, Education

 

Børn og unge skal rustes til at udnytte teknologiens fulde potentiale, beherske stadigt flere digitale færdigheder og samtidig navigere i spændingsfeltet mellem teknologi, digitalisering og hverdagens mere traditionelle rammer. Derfor er mange folkeskoler og gymnasier i gang med at integrere e-Sport i undervisningen.

Ikke længere en udskældt disciplin

Gaming og e-Sport har i de seneste år været et livligt debatteret emne i uddannelsesverdenen. Hvor nogle synes, det ville være bedre, hvis børn og unge kom ud og legede i den friske luft i stedet for at gemme sig bag en skærm, har andre set nye potentialer. E-Sporten kan nemlig være med til at understøtte og udvikle mange af de kompetencer, der er behov for i det 21. århundrede, som samarbejde, problemløsning og kommunikation samt digitale kompetencer. Egenskaber, der er afgørende for aktivt at kunne følge med i vores mere og mere digitaliserede hverdag. Så fra at være en udskældt disciplin oplever vi lige nu, at e-sport bliver en mere og mere accepteret disciplin, samt at der er stor interesse i uddannelsesverdenen for at indføre e-Sport i undervisningen.

Stor opbakning fra forældre

En af de første skoler i landet, der er sprunget med på bølgen, er Cosmosskolen i Esbjerg. Her er computerspillene ”Counter Strike” og ”Leagues of Legends” blevet en fast del af skoleskemaet for flere elever i 7. og 8. klasse. Ambitionen er at udvikle elevernes kompetencer på en ny og innovativ måde. Undervisningen foregår i et nyt lokale, der er indrettet til formålet, og eleverne bliver undervist af nogle af Danmarks dygtigste professionelle gamere inden for e-Sport.

Her fortæller skoleleder Morten Mærsk Schmidt, at de oplever stor opbakning fra forældrene til det nye initiativ.

 

Læs mere om Cosmosskolens erfaringer med at sætte e-sport på skoleskemaet

Eleverne skal ikke bare sidde og spille

På Skolecenter Jetsmark i Nordjylland har de grebet e-sport anderledes an end mange af de andre folke- og efterskoler, der i dag har e-Sport i porteføljen. Her bliver e-sportselevernes undervisning i teoretisk og praktisk gaming nemlig suppleret af kostvejledning samt fysisk og mental træning.

Her bakker forældregruppen også stærkt op om initiativet, netop fordi ambitionen om at skabe ”hele mennesker” er indlejret i grundtanken bag den ekstremt populære e-Sportlinje. Her fortæller skoleleder Jakob Voldby, at der er fokus på, at eleverne ikke bare skal sidde og spille, men at de også skal klare sig godt i de andre fag samt være i stand til at skelne mellem den virtuelle og den virkelige verden.

 

Læs mere om Skolecenter Jetsmarks erfaringer med deres e-sportlinje her

En fremtidssikret investering

Formålet med at investere i e-sporten er blandt andet at styrke elevernes kompetencer på en alternativ måde. E-Sport kan være med til at styrke elevernes koncentrationsevne og reflekser, deres analytiske og strategiske sans samt kompetencer som vedholdenhed, lederskab og ikke mindst teamwork.

At sætte e-sport på skoleskemaet kræver det nyeste teknologiske hardware. En ikke uanseelig udgift på skolebudgettet. Men de mange klik, korte og præcise kommandoer, hurtige pegefingre og lyden af hurtige tasterier på computeren er en vigtig investering for børn og unges udvikling. Børn og unge vokser op med alverdens muligheder. Den teknologiske udvikling er i rivende fart, og mange babyer kan ”swipe” før de kan gå. Men den digitale tidsalder stiller også store krav. Helt fra grundskolen er det vigtigt, at børnene lærer at udnytte teknologiens muligheder og agere i en digitaliseret virkelighed. 

Gaming-as-a-service

Hos Atea arbejder vi på at skabe løsninger, så endnu flere skoler kan sætte e-sport på skoleskemaet. Vi har bl.a. udviklet et nyt koncept, som vi kalder Gaming-as-a-Service, der giver skoler mulighed for at lease den nyeste hardware i 36 måneder samt få løbende support og rådgivning i hele lejeperioden. Udstyret er udvalgt med henblik på netop gaming og leveres og installeres, så klasserne er klar til at tage udstyret i brug ved første undervisningstime. Løsningen gør det muligt for langt flere skoler at inkludere e-sport i undervisningen – og sikrer samtidig, at skolerne undgår at stå tilbage med forældet udstyr.

Tag fat i os for mere information

 

 

Dette indlæg er også bragt i Magasinet Skolen – nummer 1, februar 2018