Software-licenser for milliarder samler støv

2019-01-24

Op imod 80% af de indkøbte software-løsninger i Danmark bliver aldrig eller kun delvist implementeret. Adoption-specialist spår, at øget fokus på bundlinje og medarbejdereffektivitet i de kommende år medfører et boom i antallet af virksomheder, der vil aktivere deres slumrende software-licenser.

Det hører mere til reglen end undtagelsen, at offentlige- og private virksomheder i Danmark ikke kommer i mål med at få medarbejderne til at adoptere hele den digitale værktøjskasse.


Ifølge Øzcan Deveci, konsulent i Atea Customer Succes & Adoption, ender otte ud ti software-licenser med at samle støv på virksomhedens servere i stedet for at bidrage positivt til bundlinjen, medarbejdereffektiviteten eller kundetilfredsheden.


”Vores egne erfaringer viser, at op imod 80 % af vores kunder ikke udnytter deres software-licenser. Dette er desværre også et velkendt billede ude i det øvrige it-landskab,” siger Øzcan Deveci.

Stort samfundsproblem

Til daglig hjælper Øzcan Deveci, sammen med sine kollegaer i Customer Succes & Adoption, både private og offentlige kunder med at få maksimalt udbytte af de produkter og løsninger, de allerede har købt hos Atea. Og de mange inaktive software-licenser er ikke bare et problem for Atea og den enkelte organisation, mener han.


”For både samfundet og den enkelte virksomhed - privat eller offentlig - er de ubrugte software-licenser ikke kun en helt unødvendig udgift, men også en forspildt chance for at komme med i det digitale førerfelt,” siger Øzcan Deveci.

 

Har du svært ved at forvandle software-investeringer til konkret værdi? Lad os hjælpe dig >

Vanedyr og dårlig kommunikation

Han fortæller, at mange af de indkøbte software-licenser, som aldrig bliver implementeret i forretningen, er cloudbaserede samarbejdsværktøjer, der fx integrerer online fil-delingstjenester, chat- og videofunktioner samt telefoni i én, samlet løsning.


Men selvom de nye software-løsninger tilbyder lettere arbejdsgange samt øger mobiliteten og effektiviteten for den enkelte medarbejder, kan det alligevel være mere end svært at få brugerne med ’ombord’ – specielt hvis ledelsen ikke klart og tydeligt har forklaret medarbejderne, hvorfor de nu skal bruge et nyt system.


”Mennesker er grundlæggende vanedyr. Vi vil allerhelst bare fortsætte med at arbejde på den måde, vi kender og er trygge ved. Derfor skal ledelsen have argumentationen i orden, før det gamle system bliver skiftet ud med et nyt, for det gamle virker jo lige nu,” siger han og fortsætter:


”Hvis medarbejderne bare møder op til en stribe nye ikoner på deres pc’er om mandagen, er implementeringen og adoptionen dømt til at slå fejl. Det gælder både i videnstunge virksomheder med tilsyneladende meget teknologi-kyndige og omstillingsparate medarbejdere som i produktionsvirksomheder.”

Frygter at blive overhalet

Øzcan Deveci og hans kollegaer i Atea Customer Succes & Adoption oplever dog, at danske organisationer har et stærkt stigende fokus på at udnytte deres inaktive software-licenser. Ønsket om at udnytte potentialet i licenserne er både drevet af en større opmærksomhed på ressourcespild og så frygten for at blive overhalet indenom af konkurrenterne og den digitale udvikling.


”Flere og flere virksomheder får øjnene op for, at hvis de ikke lykkes med at implementere ny software i dag, vil de om bare fem år vågne op til en virkelighed, hvor både forbrugere og medarbejdere opfatter dem som irrelevante. Se bare hvordan det gik Blockbuster.”


”Fx er virksomhederne nødt til at tage stilling til, at den klassiske e-mail hastigt er på vej mod en stille død,” tilføjer han.


”Virksomheder, der i fremtiden udelukkende baserer deres interne- og eksterne kommunikation på e-mail, vil ikke kun få svært ved at få budskaberne igennem, fordi alle andre er rykket videre til platforme, hvor chat- og videofunktioner dominerer. Det bliver også svært at rekruttere yngre medarbejderkræfter, når virksomhedens kommunikationsmotor bygger på forældet teknologi.”

 

Tre gode råd fra Atea Customer Succes & Adoption:

Sådan får du dine medarbejdere til at bruge nye software-løsninger

1. Identificér en klar kommunikations- og træningsplan for end-user og gør ’whats in it for me’ helt tydelig.

2. Definér jeres ’hvorfor gør vi dette’ og sørg for ledelsesmæssig opbakning fra begyndelsen.

3. Mål fremgang, fremhæv proaktive medarbejdere, hold ved over en lang periode og acceptér at ikke alle synes, det er nemt.

 

Har du svært ved at forvandle software-investeringer til konkret værdi? Lad os hjælpe dig >