Laddar meny
BEC

Klientstyring kogt ned til få klik

Med en virtualiseringsgrad på omkring 80 procent hos de mange tusinde ­arbejdsstationer, der får it leveret via BEC, har et profilstyrings­værktøj gjort ­brugeroplevelsen bedre og lettet administrationen væsentligt.

Uanset om klienten er tyk eller tynd, så har BEC’s kunder den samme oplevelse, og skrivebordet er identisk – godt hjulpet af profilstyringsværktøjet Workspace Manager fra RES Software. Det betyder eksempelvis, at hvis en medarbejder har gemt et dokument på skrivebordet på sin klient på arbejdet, så vil skrivebordet se identisk ud, når medarbejderen åbner skrivebordet på sin laptop derhjemme.

BEC leverer it-systemer og it-arbejds­pladser til cirka 50 banker og finansvirksomheder, og mange af disse virksomheder har helt forskellige brugeropsætninger og applikationer samt ønsker til indstillinger. Det betyder, at de har hvert deres image, og i stedet for at skulle rette i hvert enkelt image, kan BEC køre en mere standardiseret version igennem RES, som simplificerer processen markant.

”Det er en vigtig komponent i vores setup for, at brugerne får en god oplevelse. Samtidig gør RES det meget lettere at supportere brugerne. Vi ved, hvordan deres brugergrænseflade ser ud, hvordan maskinen starter op og så videre, fordi vi har strømlinet den,” siger Flemming Eilgaard, der er afdelingsleder for tekniske kundeprojekter i BEC og uddyber:

”Vi kan samtidig gøre det nemmere for den enkelte kunde at vedligeholde et enkelt image, fordi RES kan låse eller åbne for funktionaliteten på brugerniveau. Det bruger vi blandt andet i vores OneImage VDI, hvor mange banker deles om samme image, mens de selv kan vælge, hvilke applikationer de vil have adgang til. På trods af at alle applikationerne er installeret i VDI’en, er det kun, hvis brugeren har adgang til applikationen eller funktionen, at den låses op. Det simplificerer administrationen og giver mere stabil drift. I sidste ende er det også billigere.”

Virtuelt arbejdspladskoncept
Da BEC for nogle år siden indførte et nyt arbejdspladskoncept, var det et krav, at der skulle være et profilstyringsværktøj, da det ellers er meget svært og tidskrævende at styre skiftet imellem tynde og tykke klienter. I dag er mere end 80 procent af klienterne hos BEC tynde klienter med VDI.

”Vi har ikke tidligere haft så mange VDI-klienter som nu, det gør en stor forskel. Grunden til, at vi foretrækker VDI, er, at det driftsmæssigt er nemmere at håndtere. Ved en tyk klient skal vi sende rettelser fysisk ud til brugeren, men med VDI ligger det hele på serveren i datacenteret, så vi nemt kan styre det herfra. Sikkerhedsmæssigt overgår VDI også langt de tykke klienter. I forhold til profilstyringsværktøjet så kunne vi ikke opnå samme effekt uden dette,” fortæller Flemming Eilgaard.

Hele arbejdspladskonceptet, som RES Workspace Manager er en del af, blev designet og implementeret på rekordtid. Seks måneder tog udviklingen, og den efterfølgende implementering hos BEC’s kunder tog 12 måneder.

6.500 brugere logger på samtidigt på 90 sekunder
For brugernes vedkommende hos BEC, så er der i dag meget stor tilfredshed; driftsmiljøet er stabilt, og der er meget få supportsager. Og Flemming Eilgaard og hans team benchmarker konstant performance ud fra, hvordan systemet kører:

”Vi kan hele tiden se, om vi kan logge på systemerne inden for den aftalte tidsramme. Det må maksimalt tage 90 sekunder at logge på, og det gælder også, når der er mange tusinde brugere, der logger på samtidigt om morgenen.
I det store hele kan vi overholde målsætningen hver dag. De allerfleste måneder har budt på 100 procents oppetid.”

Enkel proces fra test til produktion
BEC har i dag også glæde af ’Building Block’-tilgangen i profilstyringsværktøjet, når de udvikler nye tiltag i testmiljøer, som bagefter skal køres i et produktionsmiljø.

”Dette er enkelt i RES med ’Building Blocks’. RES sparer os for flere manuelle processer, hvor alt fx tidligere ville skulle tastes ind. Nu kan vi i stedet tage ’Building Blocks’ og flytte frem og tilbage mellem serverne, så det virker på præcis samme måde,” siger Flemming Eilgaard.

Fremadrettet har BEC allerede en del ting på tegnebrættet for i endnu højere grad at optimere deres performance. Blandt andet overvejes det at deaktivere roaming af visse profildata. Brugere, der ikke nødvendigvis rykker mellem flere maskiner eller VDI, kan nemlig opleve en hurtigere logon/logoff, hvis de ikke skal synkronisere profildata. Derudover vil BEC også give bankerne mulighed for selv at kunne tilgå og administrere visse dele af RES.

BEC

Om løsningen

  • BEC’s desktop-virtualiseringsløsning er baseret på Citrix XenDesktop
  • BEC bruger softwaren ­Workspace Manager fra RES, som er et profilstyringssoftware.
  • RES Workspace Manager giver en bedre brugeroplevelse med lavere omkostninger, bedre sikkerhed og kontrol.
  • Workspace Manager ­reducerer kompleksiteten i bruger­administration og profilhåndering.
  • Derudover er Workspace Manager ’context-aware’, hvilket betyder at brugeren oplever at have dynamisk adgang til de rette ressourcer og applikationer baseret på ­eksempelvis enhed, lokation, tidspunkt med videre.

Fordele som BEC fremhæver ved profilstyringsværktøjet

  • Simpel infrastruktur
  • Gør komplekse opgaver simple
  • User settings: indlæs kun det nødvendige
  • Audit trail – en fordel når der er flere administratorer
  • Nemt at flytte data mellem test og produktion

Om BEC
BEC er it-partner for en række finansvirksomheder i Danmark. Hos BEC arbejder over 600 medarbejdere for at sikre, at kunderne er understøttet med it-løsninger, der optimerer deres forretning og gør det muligt at følge lovgivningen.

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer