Tilbage til Cases
cloud datacenter retail Cloud og datacenter

”Coops høje digitaliseringstempo er helt afhængig af vores eget datacenter”

Større workloads, flere servere. Coops hyperkonvergerede server-storageløsning i egne datacentre er en helt central medspiller, når Danmarks største detailkæde både flytter grænserne for den digitale kunderejse og it-driftsomkostningerne.
Cloud og datacenter
COOP

Fakta

Coop Danmark er Danmarks største dagligvarevirksomhed, der driver butikskæderne Kvickly, SuperBrugsen, Dagli’Brugsen, LokalBrugsen, Irma, fakta, coop.dk og irma.dk.

 

Coop Danmark har 1200 butikker over hele Danmark, 38.000 medarbejdere og en samlet omsætning på ca. 50 milliarder kroner.

 

Atea har igennem hele processen – fra projektering og implementering og som bindeled til eksterne samarbejdspartnere - hjulpet Coop med at etablere Nordeuropas største vSAN-løsning.

”De her tal har jo vist sig at holde stik.”

 

Specialkonsulent i Coop Teknologi, Søren Vendler, bladrer igennem den business-case, han i 2015 udarbejdede for Danmarks suverænt største dagligvarevirksomhed. Her fremskriver røde og blå tal-kolonner de forventede omkostninger til en ny, hyperkonvergeret infrastruktur med server, storage, backup og netværk placeret i koncernens fire datacentre.

 

”Dengang kunne vi se, at det for Coop ville medføre betydelige besparelser, hvis vi placerede infrastrukturen i vores egne datacentre – simpelthen fordi Coop med 38.000 medarbejdere, 1.200 butikker og 300 forskellige it-systemer kan drage fordel af stordrift,” siger Søren Vendler og fortsætter:

 

”I dag kan jeg konstatere, at vores beslutning om at etablere en inhouse VMware vSAN-løsning med hardware fra Hewlett Packard Enterprise, som forudset, er mange gange billigere for os end fx public cloud.”

 

Selvkørende platform

Også set fra et it-driftsmæssigt synspunkt har datacenter-løsningen levet op til forventningerne. Faktisk har Søren Vendler og kollegaerne hos Coop Teknologi næsten ikke brugt ressourcer på at vedligeholde platformen, siden den blev implementeret maj 2016.

 

Løsningen består af hyperkonvergerede vSAN-noder, der afvikler virtuelle servere af alle størrelser – fra bittesmå testservere til kæmpestore produktionssystemer. Server og storage er samlet i én enhed, og noderne er placeret på fire forskellige lokationer for at sikre redundans. Det betyder, at Coop kan tåle, at et helt datacenter forsvinder, uden at det påvirker driften.

 

”Selvom vi hele tiden skal levere nye servere til forretningen, så medfører vSAN-løsningen med den integrerede server/storage-løsning, at vi let kan imødekomme større workloads. Det er let at udvide kapaciteten ved fx at sætte flere harddiske eller mere RAM i vSAN-noderne – eller ved at tilføje nye, driftssikre servere fra Hewlett Packard Enterprise,” siger Søren Vendler og tilføjer:

 

”Efter at vi i årevis løbende har måttet forholde os til flaskehalsproblemer forskellige steder i Coops datacenter-infrastruktur, har det næsten været helt mærkeligt at opleve tre år med vSAN helt uden performanceproblemer, hvor også serverne fra Hewlett Packard Enterprise har kørt helt uden problemer.”

Atea hjælper med performance

Netop nu oplever Coop dog de første I/O-performanceproblemer med vSAN. Det skyldes, at Coop Teknologi, af licensmæssige årsager, har valgt at isolere nogle workloads til en lille gruppe vSAN-noder, som er taget ud af den samlede løsning. Men det er præcis i disse situationer, at Ateas kompetencer kommer til deres ret, fortæller han.

”Atea hjælper os lige nu med at bygge disse vSAN-noder om, så de får en endnu bedre I/O-performance.”

 

Coop afvikler nu mere end 2.400 virtuelle servere på sine 32 fysiske vSAN-noder. Det samlede workload er mere end fordoblet i forhold til udgangspunktet for tre år siden! Ifølge Søren Vendler har det indtil videre i

kke været nødvendigt at anskaffe flere vSAN-noder, men Coop har over et par omgange udbygget de eksisterende vSAN-noder med mere RAM og diskkapacitet.

 

Buldrende digitalisering

Den konstant stigende efterspørgsel på serverkapacitet vidner om, at Coop står midt i en buldrende digitalisering. Eksempelvis udruller Coop i disse måneder en ny og ambitiøs selvbetjeningsplatform ’Scan og Betal’. Derudover får Coops populære medlems-app, som over en million danskere allerede har downloadet, hele tiden tilført nye funktioner.

 

Og selvom alle kundevendte applikationer ligger i skyen, så spiller vSAN-løsningen en altafgørende rolle, når de digitale, kundevendte it-tjenester skal operationaliseres, fortæller Søren Vendler.

 

”Coops nye kunde- og medlems-apps hostes i skyen, men de fleste transaktioner bliver stadig udført på vores interne it-infrastruktur, og her er vi helt afhængige af den fleksibilitet, kapacitet og ydelse, som vores vSAN-løsning kan levere."

 

 

 

Tilbage til Cases
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer