Laddar meny
Hammel Neurocenter

Teknologi der giver bedre patientsikkerhed

Infrarøde kameraer og magnetkontakter i dørene gør hverdagen sikrere for de patienter, der er indlagt med en hjerneskade på Hammel Neurocenter lidt udenfor Aarhus. Teknologien er ikke unik, men det er måden, den bliver brugt på.

Der er god grund til, at flere hospitaler allerede har været forbi Hammel Neurocenter for at se deres seneste teknologiske løsning; en overvågningsløsning, som skaber større patientsikkerhed, og som samtidig er med til at skabe ro på afdelingerne. Overvågningsløsningen er relativt simpel, men på trods af dette har den mere end bevist sit værd for både patienter og ansatte.
Et infrarødt kamera med bevægelsessensor samt en magnetkontakt i døren på 27 stuer er løsningen i sin enkelhed.

”Hvis du pådrager dig en hjerneskade, for eksempel ved en blodprop eller en trafikulykke, er det sandsynligt, at du er konfus, hvis du vågner midt om natten. Det betyder igen, at der kan være risiko for, at du falder ud af sengen, og nogle ved måske ikke, at de ikke kan gå, hvis de har brækket benene i en ulykke. Det vil vi naturligvis gerne undgå. Personer, som har pådraget sig en hjerneskade, kan desuden i de tidligere faser efter skaden være meget følsomme overfor stimuli, og i sådanne situationer kan kameraovervågning være et godt alternativ til en fast vagt. For mange patienter vil en fast vagt opleves som intimiderende,” siger Niels Estrup Andersen, der er ansvarlig for patientnær it på Hammel Neurocenter.

Slut med falsk tryghed
Hvis en patient gør bevægelser til at komme ud af sengen, eller døren bliver åbnet på en af stuerne, går der en alarm på vagtstuen, og billedet af stuen bliver forstørret på skærmen i vagtstuen. Sundhedspersonalet får desuden en alarm på deres personsøgere, hvor der står, hvilken stue det drejer sig om, og om der er tale om en dør- eller en bevægelses-alarm. Både kameraer og magnetkontakterne i dørene er dermed en integreret del af patientkaldeanlægget, og det er det, som gør den største forskel for de ansatte ifølge Niels Estrup Andersen.

”Tidligere blev de ansatte kun opmærksomme på, at en patient var på vej ud af sengen, hvis de sad og fulgte med på skærmen. Derfor var det lidt en falsk tryghed, fordi der ikke var en alarm. Og da det ofte kan være lidt hektisk med mange patienter, du skal holde øje med på samme tid samtidig med, at du har andre opgaver, så er det en stor hjælp for sundhedspersonalet.”

Etik og sikkerhed går hånd i hånd
Som sundhedsinstitution følger Hammel Neurocenter helt naturligt en række etiske retningslinjer. For eksempel er der skiltet de steder, hvor kameraovervågningen er aktiv. Derudover indikerer en lille lampe uden for stuerne, om kameraet er tændt. Kameraerne er for eksempel ikke tændt, når der er træning, gæster eller pleje på stuen.

”Patienterne ved naturligvis, at kameraerne er der, men de registrerer det ikke, det er meget diskret. Og de pårørende bliver naturligvis orienteret om det, inden kameraovervågning igangsættes,” forklarer Niels Estrup Andersen.

Patienterne er med i lommen
En anden fordel er, at sundhedspersonalet kan bruge løsningen proaktivt. ”Personalet kender patienterne og deres mønstre så godt. Nogle patienter er måske meget konfuse, lige når de vågner, så personalet ved, at de skal holde særligt øje med dem. Disse signaler kan de fange ved hjælp af kameraet med det samme. Derudover ved sygeplejersken, hvad der venter hende, så hun kan træde helt rolig, forberedt og professionel ind på stuen,” siger Niels Estrup Andersen.

Om natten er der typisk ikke helt så meget personale, og her er det ekstra praktisk, at sundhedspersonalet kan tage overvågningsmodulet med på deres iPad. Hvis de ved, at der især er én patient, de skal holde ekstra godt øje med, så kan de være opdateret uanset, hvor de er og reagere med det samme og dermed være på forkant af en uheldig situation.

Alt bliver integreret med it
Hvis du spørger Niels Estrup Andersen, om it og teknologi fylder meget på en sundhedsinstitution som Hammel Neurocenter, så falder svaret prompte: ”Alting bliver integreret til it. For eksempel arbejder vi lige nu på et dynamisk patientkaldeanlæg. Det vil sige, at du kan målrette patientkald til bestemte plejere og ikke til hele sundhedspersonalet. Og så skal vi til at opbygge et virtual reality-miljø med Oculus Rift-briller til genoptræning. Det drejer sig primært om, at mange yngre patienter kan være mere motiverede for at træne med disse teknikker. Og da genoptræningen er kernen i at få patienterne tilbage til deres normale hverdag, så er det meget relevant.”

Oculus Rift-brillerne bliver bundet sammen med Kinect-følere, og så får patienten en række øvelser derigennem. Det er alt sammen stadig på udviklingsstadiet, men endnu et eksempel på, hvordan teknologien til fordel for patienterne i højere og højere grad bliver en integreret del af sundhedsvæsenet.

Hammel Neurocenter
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer