Laddar meny
JN Data

Den virtuelle telefon har indtaget danske banker

Fremtidens telefoni foregår via pc’en. Hos JN Data har man sammen med Atea for nyligt designet og implemen­teret Microsoft Lync hos flere af de største danske pengeinstitutter. Dermed kan de bankansatte tage kontoret med sig, hvor end de er. Fordelene er til at få øje på – men det er skrivebordstelefonen til gengæld ikke længere.

Kan man knytte sig følelsesmæssigt til en teknologi? Når det kommer til telefoni, er svaret ja. Det erfarer i hvert fald Kenneth Skibsted Sørensen, UC-specialist hos JN Data i Silkeborg, der leverer it-løsninger til en lang række danske banker. Han har for nyligt i samarbejde med Atea designet og implementeret Unified Communication-platformen Microsoft Lync hos en række danske banker. Dermed vinker omkring 4.000 bankansatte i første omgang farvel til den fysiske telefon på skrivebordet, og det kræver en smule tilvænning hos nogle:

”Der er en masse tryghed forbundet med den klassiske skrivebordstelefon, hvor en velkendt rød lampe i gamle dage tydeligt indikerede, når kollegerne var optagede på deres telefoner. En lignende funktion har Lync selvfølgelig også, foruden en masse ekstra, værdi­fulde funktioner, men den fysiske telefon er blevet overflødig, fordi opkald nu sker direkte fra pc’en, tabletten eller mobiltelefonen. For nogle kræver det lidt tid at blive fortrolig med den nye teknologi, men så snart brugerne har mærket fordelene og vænnet sig til fraværet af den fysiske skrivebords­telefon, er det min erfaring, at de sætter pris på de helt nye muligheder, som teknologien giver,” forklarer Kenneth Skibsted Sørensen, der har samarbej­det med Atea om udvikling og design af telefoniløsninger siden 2006, da JN Data og deres kunder Jyske Bank og Nykredit skiftede fra de daværende ISDN-telefoner til IP-telefoni.

Ud over samarbejdet omkring Microsoft Lync har det været afgørende for JN Data at få adgang til Ateas kompeten­cer inden for VoiceLognings-løsninger, fordi den finansielle sektors krav til dette samt opsætning af callcentre generelt er udfordrende og kræver specialistviden.

Mere mobile medarbejdere
At skifte fra en fysisk til en virtuel telefon giver en række fordele. Den første er rent økonomisk, fordi der i langt de fleste virksomheder vil være mange penge at spare i årlig service, licenser og omkostninger til hardware. Derudover tilbyder Microsoft Lync en række tekniske fordele, som forgængeren, Communi­cator, ikke har. Den mest markante er muligheden for at foretage opkald direkte fra sin pc og dermed at kunne bruge systemet fuldt ud, uanset hvor man befinder sig. Netop den ­funktion åbner ifølge Kenneth Skibsted Sørensen for en helt ny måde at ­arbejde på for medarbejderne:

”Som virksomhed har det stor betydning, at de ansatte kan kommunikere effektivt med hinanden og med ­deres kunder, både når de er på deres arbejds­plads, og når de er på farten. Med Lync kan de ringe op via pc’en eller andre enheder og chatte med kolleger­ne, lave telefonsamtalen om til et virtuelt telefon- eller video-konferencekald og dele dokumenter og skærme under samtalen, ligesom hvis de sad ved deres skrivebord på kontoret. Det kræver kun en internetforbindelse og et headset. Desuden kan eksterne parter også deltage i samtaler på Lync, uden at de behøver at have en klient installeret. Det har man ikke kunnet før, og det giver en masse ekstra fleksibilitet samt forbedrer ­samarbejdet,” fortæller Kenneth Skibsted Sørensen.

Interne guidelines for telefoni
Transparens er et nøgleord for Microsoft Lync. Her er det muligt at søge efter alle kolleger og se en række relevante informationer om den kollega, man forsøger at træffe, for eksempel om vedkommende er optaget af møder eller ikke vil forstyrres, hvor længe personen har været offline, og hvem i den nærmeste afdeling man kan kontakte ved fravær. Hvis de informationer skal skabe værdi, skal de være valide, og det kræver, at medarbejderne rent faktisk bruger systemet og giver det liv i organisationen: 

”Lync har kun værdi, hvis det ­bliver brugt. Så enkelt er det. Hvis alle ­medarbejdere er offline, fordi de ikke vil forstyrres, eller fordi de glemmer at slå det til, giver løsningen ikke meget værdi. ­Derfor giver det tit rigtig god mening at lave en intern telefoni-politik med guidelines for, hvordan man er til stede på Lync, ligesom mange virksomheder i dag også har en mailpolitik. Hvem skal eksempelvis besvare ens opkald i ferier, eller når man har fri, og ønsker man at kunne tage imod flere opkald på én gang, bare fordi det er teknisk muligt? Det er nogle af de spørgsmål, der er gode at afklare internt med det samme,” siger Kenneth Skibsted Sørensen, der i samarbejde med Atea sørger for at designe og skræddersy systemet til den enkelte virksomhed og dens brugere.

For JN Data betyder samarbejdet med Atea om den nye telefoniløsning, at de nu er i stand til at servicere deres bankkunder bedre:

­”Telefoni via pc’en er et ­område i hastig udvikling, og det har et enormt potentiale. Jeg oplever, at vores kunder lige nu er meget optagede af at kunne samarbejde på tværs – både mellem afdelinger og med andre virksomheder – og det er blevet langt mere enkelt med en løsning som Lync. Der er ingen tvivl om, at vi også vil se det brede sig fremover, og det er for eksempel ikke svært at forestille sig, at kundesupporterne og rådgiverne i bankerne vil kunne bruge Lync til at kommunikere bedre med kunderne. Det er en udvikling, der er startet, og som bliver rigtig spændende at følge,” lyder det fra Kenneth Skibsted Sørensen.

JN Data
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer