Tilbage til Cases
apple digital arbejdsplads Skole og Uddannelse

Kvantespring for brugeroplevelsen

En ny Apple management-platform hos Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet har gjort hverdagen med Mac-enheder enkel og sikker, så de ansatte og it-afdelingen har fået den kendte brugeroplevelse fra Mac tilbage.

Siden 00'erne har fakulteterne på universiteterne indkøbt Macbooks i massevis, for det er det, de ansatte foretrækker at arbejde på. Udfordringen er og, at de fleste universiteter kører Windows som standard.

 

Anderledes er det heller ikke for Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet på Københavns Universitet (SUND), hvor der er omkring 2.000 Mac-klienter.

Konsekvensen er derfor, at mange it-medarbejdere i universitetsverdenen er travlt beskæftiget med manuelt at udrulle opdateringer fra Apple til forskernes og undervisernes Mac-klienter. Og mange universitetsansatte må i kortere eller længere tid undvære deres vigtigste arbejdsredskab.

 

Efter rådgivning fra Atea besluttede SUND at lave om på dette med en gennemprøvet Apple managementløsning, for det kan faktisk være helt simpelt at køre Mac i en enterpriseløsning.

 

”Hos os var det tidligere mere tidskrævende at håndtere Mac-klienter end nu, da vores miljø primært var fokuseret på Windows, og vi savnede en Mobile Device Management løsning til Mac’erne. It-supporterne havde brug for fysisk adgang til maskinerne i forbindelse med håndtering af images og opdateringer – og imens måtte den ansatte undvære sin Mac,” forklarer Søren Grønning Iversen, IT Specialist på SUND.”

Mac-klienterne har fået en SUND profil

Med Atea som rådgiver og sparringspartner har SUND med succes implementeret Apple Management platformen Jamf Pro. Det har markant ændret situationen på SUND, fortæller Søren Grønning Iversen. Mac-brugerne er i dag sikre på, at deres computere er opdaterede og sikre. Det giver bedre brugeroplevelser og øget produktivitet.

 

Fordelen ved Jamf Pro er, at det følger Apples teknologi og læner sig op ad Apples strategi for platformen, og så er det brugervenligt ligesom Apple. It-afdelingen kan fx i dag tage en iPhone og sende den direkte ud til slutbrugeren, hvorefter brugeren er i gang med det samme – uden at anvende image eller lignende. Det vil sige, at der ingen ventetid er på at sende nye produkter ud til brugerne længere.

It-afdelingen kan også trække rapporter omkring det generelle sikkerhedsniveau på platformen, og hvad der er installeret på de enkelte enheder.  Opdateringer foregår nu fra centralt hold til minimal gene for de ansatte.

 

Forskningsresultaterne er nu sikret optimalt Som forskningsinstitution ligger SUND inde med unikke og værdifulde forskningsresultater. Derfor er høj sikkerhed en naturlig del af SUNDs fokus. Også den del er blevet væsentligt lettere at administrere for Søren Grønning Iversen og hans kolleger.

 

”Via management-løsningen kan vi give hver enkelt Mac-klient en unik krypteringsnøgle. Hvis vi får mistanke om, at en krypteringsnøgle er blevet kompromitteret, kan vi med kort varsel udstede nye nøgler for de berørte klienter – alt sammen vel at mærke uden at vi fysisk skal have fat i computerne.”

 

Med de gode erfaringer fra SUND i bagagen er Søren Grønning Iversen sammen med kollegerne i KU-IT i fuld gang med at udrulle løsningen til hele Københavns Universitet. Og med udsigten til en ensartet håndtering af Mac-klienter på hele KU er der reelt tale om et kvalitets- og brugeroplevelsesmæssigt kvantespring, der giver de bedste betingelser for at udføre forskning på internationalt topniveau.

 

Skrevet af Simon Vöge Hansen, Atea

Om løsningen hos det Sundhedsvidenskabelige Fakultet (SUND)

  • Kom fra en forældet løsning tiladm inistration af Apple enheder, der var administrativt tung, med et lavt sikkerhedsniveau og hvor det var svært at implementere ny teknologi.
  • I dag har SUND med Ateas rådgivning fået en nem og sikker måde at håndtere deres Apple enheder på, der gør det muligt for de ansatte at arbejde på præcis det udstyr, de ønsker.
  • Og den velkendte, populære brugeroplevelse på Mac kommer nu igen til sin ret ude hos de ansatte.

Om Jamf Pro

  • Jamf Pro er en mobile device management-løsning til Apple platformen, der simplificerer administration af fx Mac, iPad, iPhone og Apple TV.
  • Jamf Pro virker sømløst med asset management værktøjer, network access controllers og andre it-enheder.
  • Indeholder support på nye Apple features fra dag et Jamf og Apple har et tæt samarbejde, der sikrer optimale vilkår.
  • Mere end 15.000 virksomheder globalt bruger i dag Jamf til at administrere deres Apple-enheder.

Mac som enterpriseløsning

  • 75 pct. af brugerne i en virksomhed eller organisation ville vælge en Mac-klient, hvis de fik valget.
  • Ved at anvende en gennemtestet managementløsning til Apple enheder som fx Jamf Pro, er administrationen enkel og sikker.

 

Tilbage til Cases
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer