Tilbage til Cases

Brugerfokuseret it-afdeling knækker koden til succesrig adoption

Hos Nordic Aviation Capital ligger it-infrastrukturen i skyen. Derfor kan virksomheden nu bruge it-ressourcerne til at forbedre medarbejdernes digitale brugeroplevelser og dermed øge farten på den digitale transformation.

”Sidst jeg kiggede, var vi oppe på, at 95% af vores 214 brugere nu har Teams som deres primære samarbejdsværktøj. Det er kun godt otte måneder siden, at vi med hjælp fra Atea Customer Succes & Adoption begyndte vores Teams-adoptionforløb, så det er absolut tilfredsstillende”

— Niki Birkegaard, Adoption Specialist, NAC

Mandag morgen. En mail i indbakken fra it-chefen om et nyt digitalt værktøj fulgt op af et nyt ikon på skrivebordet. Så skulle den implementering være i orden …

Mange virksomheder har, mildt sagt, haft blandet succes med ovenstående implementeringsmetode. Faktisk viser tal, at ca. 80% af de indkøbte software-løsninger i Danmark aldrig eller kun delvist bliver implementeret. Hos Nordic Aviation Capital (NAC), der er den globale leder inden for regional leasing af fly, er situationen en helt anden. Virksomheden har med succes taget helt nye adoptionværktøjer i brug. Derfor ligger de over 200 ansatte i top, når det handler om at ibrugtage nye it-løsninger – senest eksemplificeret ved implementeringen af samarbejdsværktøjet Teams.

”Sidst jeg kiggede, var vi oppe på, at 95% af vores 214 brugere nu har Teams som deres primære samarbejdsværktøj. Det er kun godt otte måneder siden, at vi med hjælp fra Atea Customer Succes & Adoption begyndte vores Teams-adoptionforløb, så det er absolut tilfredsstillende, siger Niki Birkegaard, Adoption Specialist og ”In-house Digital Ninja” hos NAC.

Bygger bro til forretningen

Som Adoption Specialist i NAC er Niki Birkegaard en af spydspidserne i en it-afdeling, der takket være den cloudbaserede infrastruktur på få år har gennemgået en forvandling.

Vi er gået fra at være en traditionel it-afdeling med fokus på teknik til at være en medarbejderfokuseret enhed, der bygger bro mellem behov og teknologi, siger Niki Birkegaard.

Fokus på medarbejderrelevans

Han lægger dog ikke skjul på at længerevarende adoptionforløb med undervisning og fokus på organisatorisk implementering ikke er en del af NAC’s kernekompetencer.

Derfor besluttede NAC, i samarbejde med Atea, at gøre alle arbejdsredskaberne i Microsoft Office 365 -  herunder Teams - relevante over for medarbejderne på en helt ny måde.

”Vi har arbejdet sammen med Atea i en årrække vedrørende vores rejse mod en 100% cloud-løsning. Derfor var det også naturligt at tage fat i Ateas adoption-team, da vi skulle i gang med at bruge Teams, siger Niki Birkegaard og fortsætter:

”De dage, hvor vi bare skulle koncentrere os om teknisk udrulning og så ellers håbe, at kollegaerne automatisk ville tage løsningerne til sig, er forbi. Hvis vi ikke lykkes med at gøre apps og software relevante, bliver løsningerne ikke brugt.

Medarbejdere er ambassadører

En af hjørnestenene i bestræbelserne på at gøre Teams medarbejderrelevant er NAC’s ambassadørprogram - et netværk af medarbejdere med tekniske og organisatoriske implementeringskompetencer, der kan inspirere kollegaerne. Derudover afholder det nyoprettede IT Academy månedlige online events, hvor fængende overskrifter og målrettet kommunikation skal få forretningen til at bruge de nye digitale værktøjer.

”Hvor it-afdelingen førhen var de første til at få kritik fra forretningen, fordi medarbejderne ikke kunne se formålet med nye it-løsninger, så har vi denne gang kun fået positiv feedback,” lyder det fra Niki Birkegaard.

Adoptionværdi i en pandemi

For NAC har coronakrisen tydeliggjort værdien af et succesrigt adoptionforløb. I takt med at verden - og dermed den fysiske interaktion mellem virksomhedens fem globale kontorer – er lukket gradvist ned, har Teams udfyldt et vigtigt kommunikationsbehov internt i virksomheden.

”For os er Teams blevet en utrolig vigtig samarbejdshub. Den smertefrie overgang fra Skype til Teams skyldes ikke kun corona, men også at medarbejderne over hele verden forbinder løsningen med gode brugeroplevelser.”

Om Nordic Aviation Capital:

NAC er den globale leder inden for regional leasing af fly med over 200 ansatte, der opererer på 5 steder globalt. Virksomheden leverer tjenester til leasing og leasing af fly til flyselskaber og flyinvestorer over hele verden.

 

Atea har hjulpet Nordic Aviation Capital med:

  • Rådgivning om forandringsledelse og hvordan det implementeres og eksekveres
  • Rådgivning og udformning af framework for et ambassadørprogram
  • Udarbejdelse af undervisningsmaterialer
  • Generel sparring

Customer succes & adoption

Tilbage til Cases
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer