Tilbage til Cases

90 ton it-udstyr til Afrikas største digitaliseringsprojekt

Som led i en betydelig udvidelse af Ghanas store nationale identifikationsprojekt landede en ordre på 5.100 specialdesignede registrerings- og udstedelsesstationer og underliggende infrastruktur hos Atea, der producerede og sendte leverancen af sted til Ghana på bare 11 uger.

Identity Management Systems II (IMS II), en ghanesisk virksomhed med speciale i kortproduktion og datasikkerhed, har siden 2017 i et privat-offentligt samarbejde med Ghanas National Identification Authority været i gang med at registrere samtlige borgere i landet.

Med registreringen følger et højteknologisk ID-kort og adgang til offentlige services, der hidtil har været utilgængelige for størstedelen af landets 30,4 mio. borgere.

Med de mange nye registrerings- og udstedelsesstationer kan den ghanesiske stat øge antallet af registreringscentre i landet fra omkring 350 til 2.000 og dermed skabe betydelig fremdrift i det omfattende projekt.

 

Fakta om leverancen

 

  • Opsætning af deployment server og software installation på 5.100 enheder
  • Asset mærkning af 44.000 enheder
  • Pakning og forsendelse af 90 ton it-udstyr, fordelt på 300 paller.

 

Læs mere om vores globale leverancer af it her.

Slagfast specialdesign

 

De 5.100 registrerings- og udstedelsesstationer består af en masse forskelligt hardware, der er koblet sammen med USB-hubs og batteriløsning i en specialdesignet robust og mobil kuffert. 

Det var afgørende for IMS II, at batteriløsningen kunne holde udstyret i drift mere end 24 timer og at løsningen blev så kompakt og robust som overhovedet muligt. Mange af kufferterne skulle fragtes på ujævnt terræn ud til meget fjerne egne af landet til landsbyer, hvor der ikke nødvendigvis ville være adgang til elektricitet.

 ”Der var mange faktorer i spil i forhold til design og produktion. Det var eksempelvis et mål for Atea i forhold til design, at det meste af udstyret allerede var tilsluttet i kufferten, så man på under fem minutter kunne opsætte registreringsstationen. Når man skal registrere over 100.000 om dagen på over 2.000 registreringssteder er det vigtigt, at man ikke skal bruge en time på først at pakke udstyret ud og tilslutte det.” siger Nils Løwe Larsen, direktør for NGO, Public i Atea.

 

Med privatchartret fly

”Det har været vigtigt for os at vælge en partner, der også er investeret i projektets succes. Vi tror på en masse af de danske værdier som gennemsigtighed, troværdighed, effektivitet og etik som Atea besidder. I et projekt af denne størrelse vil man altid møde udfordringer, men med Atea har vi fundet en partner, der ikke kun har kommercielle hensigter, men som også er dedikeret til projektets overordnede målsætning og succes.”

 

Franklin Oye

Executive Director

IMS II

Sådan foregår registreringsprocessen

 

One Nation – One Ghana Card

 

En af hovedårsagerne til at projektet lykkedes indenfor den aftalte deadline er ifølge Nils Løwe Larsen, at IMS II har været dedikeret til projektet og en del af processen i Danmark helt fra begyndelsen. Det var et fælles succeskriterie ikke at gå på kompromis med hverken kvalitet eller leveringstid, og samarbejdet og respekten fra begge parter gjorde det muligt at træffe hurtige beslutninger om fx ændringer, som hurtigt kunne implementeres i produktionsforløbet.

”Det har været en interessant proces, der virkelig har krævet nøje planlægning og en tæt dialog med kunden og ikke mindst imellem vores lager, klargøring, værksted og logistik. Vi er meget stolte af at være en del af Afrikas største digitaliseringsprojekt. Der er ingen tvivl om, at den digitale infrastruktur, som vi er med til at etablere i Ghana, kommer til at forandre samfundet og skabe et bedre liv for millioner af mennesker,” siger Nils Løwe Larsen.

 

 

 

IMS II’s Executive Director, Franklin Oye, er der ingen tvivl om, hvorfor valget faldt på Atea, da de skulle finde den rette partner til det store upscale-projekt:

“Det har været vigtigt for os at vælge en partner, der også er investeret i projektets succes. Vi tror på en masse af de danske værdier som gennemsigtighed, troværdighed, effektivitet og etik som Atea besidder. I et projekt af denne størrelse vil man altid møde udfordringer, men med Atea har vi fundet en partner, der ikke kun har kommercielle hensigter, men som også er dedikeret til projektets overordnede målsætning og succes.”

Under sloganet One Nation – One Ghana Card fortsætter IMS II og Ghanas National Identification Authority i de kommende måneder med at registrere befolkningen og give millioner af mennesker en offentlig digital identitet og adgang til en verden af muligheder. Med de mange nye registreringsstationer i drift i landet, forventer regeringen at være færdig med at registrere samtlige borgere ved udgangen af 2020.

”Det var en kæmpe milepæl i projektet at se det første store fly lette fra Billund lufthavn til tiden og med så stor en del af den samlede leverance. Vi havde en af vores shipping- og logistikkoordinatorer med i flyet for at følge leverancen helt til dørs”

Nils Løwe Larsen

International Salgschef

Atea

 

 

Indhold i kufferten: 

  • Kvitteringsprinter
  • stregkode-scanner
  • fotolampe
  • web-kamera
  • battteriløsning
  • iris-scanner
  • fingeraftryksscanner
  • USB-hubs
  • signatur-pad
  • dokument-scanner
  • kortlæser
  • bærbar computer

 

 

 

 

Tilbage til Cases
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer