Laddar meny
Securitas

Den digitale sikkerhedsvagt

Sikkerhedsvirksomheden Securitas har sat fokus på digitale løsninger, det er fremtiden – også inden for vagtservice. Konkret har det udmøntet sig i en række digitale løsninger, som giver helt nye muligheder for kunderne.

Det er dyrt at bemande et større område med personel, og at tilbyde vagtmandskab er ikke længere et konkurrence-parameter. Derfor har Securitas, der leverer løsninger som vagtservice, receptionsfunktion og overvågning, i samarbejde med Atea skabt fremtidens sikkerhedsløsninger, der samtidig er med til at understøtte, at Securitas skiller sig ud fra konkurrenterne.

I løbet af det seneste år har Securitas og Atea udrullet de nye digitale sikkerhedsløsninger hos større danske virksomheder. Og grundet den store popularitet vil løsningerne med al sandsynlighed også blive udbredt til andre Securitas-lande i Europa i løbet af det kommende år. Ahead har sat Ole Fynsk, der er Project Manager hos Securitas, stævne for at høre mere om, hvorfor skiftet til digitale løsninger var nødvendigt, og hvilke konkrete muligheder det giver.

Hvordan opstod behovet for digitale løsninger?
”Vi begyndte udviklingen af de digitale løsninger, fordi alle sikkerhedsselskaber i princippet kan levere vagter. Med denne type løsninger differentierer vi os fra markedet og tilbyder en service, som mange andre ikke kan levere. Samtidig er digitale løsninger kosteffektive, hvilket sparer vores kunder for en del. De digitale løsninger kommer i en samlet pakke, således at vores kunder både får installation og servicering af hardware og software samt vagtservice fra vores kontrolcenter.”

Kannibaliserer de digitale løsninger ikke på jeres eget vagtservice-produkt?
”Vi har valgt at flytte en del af vores forretning over til et område, som vi kan se skaber værdi for vores kunder. Vi løser deres sikkerhedsudfordringer med teknik frem for mandskab. Samtidig håndterer vores kontrolcentral den løbende overvågning. Digitale løsninger er fremtiden, det er billigere for kunden, og der er større sikkerhed med fx dokumentation af hvem der er kommet og gået på området.”

Hvilke fordele skaber de digitale vagtløsninger ellers?
”Fordelene er bedre dokumentation, bedre service og økonomisk besparelse. Vi kan til enhver tid hente dokumentation fra systemet, som en fysisk vagt måske ikke får skrevet ned. Vi bruger samtidig teknologien til at give en god kundeoplevelse. Mange af vores kunder, fx banker, har jo ofte deres egne kunder og andre gæster i huset. Og her kan den digitale løsning øge serviceniveauet væsentligt. For eksempel kan en gæst før et møde automatisk få tilsendt wifi-kode og parkeringsbillet via systemet.”

Hvordan har opbakningen været fra forretningen?
”Den digitale udvikling har et kæmpe fokus internt i forretningen. Vi skal differentiere os fra markedet, og der har udviklingen af de digitale løsninger og samarbejdet med Atea været en stor del af arbejdet.”

Hvordan sikrer I samme sikkerhedsniveau som med en fysisk vagt?
”Vi har stadig fastvagter, altså fysiske sikkerhedsvagter. Det, der er fjernet i den digitale løsning, er sådan noget som receptionsfunktion og portvagter. Og det er ikke muligt at komme ind uden at være godkendt først. Kameraer med bevægelsessensorer er faktisk også mere effektive end vagter, fordi de registrerer al bevægelse.”

Hvad har responsen været fra markedet?
”Der er naturligvis altid en indkøringsfase, især når vi implementerer nye løsninger. Men vores kunder er yderst tilfredse. Vi kan se, at der er flow, og at processerne kører hurtigere. Der bliver sparet tid, og der er øget effektivitet. Vores kunder sparer penge uden at det påvirker oplevelsen hos de gæster og samarbejdspartnere, som besøger de pågældende lokationer.

Hvad tror du fremtiden bringer inden for digitalisering af sikkerhedsservices?
”Der er en tendens til, at mange outsourcer deres receptionsfunktion, og næste skridt bliver sådan noget som nummerpladegenkendelse og irisscannere. Vi stopper ikke udviklingen her. Vi bliver nødt til at holde øje med, hvilke teknologier der kommer. Sverige og Danmark er langt foran andre lande i forhold til digitale sikkerhedsløsninger, og det skal vi blive ved med at være.”

Securitas

Den digitale portvagt løser problemet og består af en ubemandet stander med en tablet, en pc, en scanner, en printer og to kameraer (personkamera og dokumentkamera). Systemet er opsat på flere sprog, så chaufføren selv kan vælge. Fra Securitas’ kontrolcenter kan én vagt styre flere porte.

Sådan foregår det
1. Chaufføren ankommer til porten og indtaster de nødvendige oplysninger i systemet.
2. Securitas’ kontrolcentral godkender alle oplysninger. Hvis noget ikke er korrekt, sendes en besked til chaufføren.
3. Når alt er godkendt, kan chaufføren printe en billet og køre ind på området.
4. Når chaufføren forlader området, scannes billetten så både ankomst- og afgangstidspunkt registreres.

'Flyvende' reception

Afhentning af varer uden for åbningstiden

Mange håndværkere foretrækker at hente deres materialer udenfor almindelig åbningstid for fx at undgå problemer med trafik. I Storkøbenhavn er der ofte trafikproblemer, og butikkerne åbner først kl. 7. Ekstra medarbejdere og længere åbningstider er ressourcekrævende.

Securitas’ løsning består af et aflåst lokale med overvågning og en QR-scanner, der kan tilgås døgnet rundt. Når håndværkeren bestiller sine varer, specificerer han/hun blot, at de skal hentes uden for almindelig åbningstid.

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer