Spring til indhold
Tilbage til Cases

Standardiserede butiksudrulninger i hele verden sikrer reduceret time-to-market

Jysk
Globale Leverancer

”De globale leverancer giver JYSK det overblik og den kontrol, der er en vigtig medvirkende faktor til at forløse vores vision om at blive verdens mest udbredte og profitable retail-kæde”

— Anders Bruun Heegaard, Head of IT Procurement

”Go'daw, jeg hedder Lars Larsen, jeg har et godt tilbud" er for de fleste danskere lyden af JYSK. I løbet af de sidste 40 år er retail-kæden med jyske rødder blevet verdensomspændende, og med et globalt leveranceapparat spiller Atea en vigtig rolle.

Den internationale retail-kæde JYSK har siden 1979 haft et godt tilbud til forbrugere på jagt efter alt til boligen, og i dag er det, der oprindeligt blev kendt som Jysk Sengetøjslager, repræsenteret i lande fra Tyskland til Tajikistan. Med en global rækkevidde støtter Atea som både rådgivende og udførende samarbejdspartner op om retail-kædens strategi ”Seamless and Closer to the Customer”.

I mere end fem år har Atea varetaget leverancer af it-udstyr til flere end 1450 JYSK-butikker i 21 lande. Derudover får JYSK løbende administrativt it-udstyr til alle landekontorer og distributionscentre i 28 lande.

Når Anders Bruun Heegaard, Head of IT Procurement i JYSK, skal sætte ord på, hvad samarbejdet mellem Atea og JYSK har af betydning, fremhæver han den reducerede time-to-market ved nye butiksåbninger. Det er altafgørende for en international retail-kæde, hvor vækst skabes ved at indtage nye markeder.

”De globale leverancer giver JYSK det overblik og den kontrol, der er en vigtig medvirkende faktor til at forløse vores vision om at blive verdens mest udbredte og profitable retail-kæde,” siger han.

 

Standardiseret setup sikrer sømløs butiksudrulning i hele verden

Som forudsætning for at kunne imødekomme kravet om håndtering af den daglige forretning, herunder butiksåbninger i ind- og udland, og mere ad hoc-baserede projekter, har Atea et bufferlager af alle JYSK standard-it-produkter. Det skaber store udsving i behovet for lagerkapacitet og forudsætter en tæt dialog mellem kunde og leverandør.

I fællesskab forecaster JYSK og Atea de specifikke behov, og med udgangspunkt i ekspansionsstrategien, indkøbes det rette udstyr, så lageret er fuldt opdateret og klar til næste ordre.

”For at JYSK løbende kan ekspandere, skal der være proaktivt styr på lagerbeholdning, klarhed over end-of-life på alle produkter og god løbende kommunikation mellem os og teamet i Atea. Med 10 nye butiksåbninger om måneden, er disse tre elementer hjørnestenene i vores samarbejde,” forklarer Anders Bruun Heegaard.

JYSK betjener sig af et skræddersyet og standardiseret leverance-setup gennem Ateas e-shop, der muliggør hurtig og sømløs udrulning af nye butikker. Ifølge Anders Bruun Heegaard udgør e-shoppen fundamentet for samarbejdet mellem JYSK og Atea:

”I e-shoppen har vi standardiserede butikspakker, så når vi skal bruge et specifikt setup i et givent land, så kan vi foretage vores bestilling med ganske få klik. Og så er butikspakken endda konfigureret til at fungere på det rette sprog, med lokale faktureringsoplysninger mv. Det er supernemt at håndtere og gør det meget nemt for os at arbejde med.”

DOT-leverancer spiller nøglerolle

Delivery On Time (også kaldet en DOT-leverance) er afgørende for butiksudrulningerne verden over. Når ordren er placeret, sørger Ateas team af speditører for, at det rette udstyr når frem til sin slutdestination uden forsinkelser. De sikrer samtidig, at alle nødvendige tilladelser og dokumentationskrav er på plads, og at transportomkostningerne – i bedste købmandsskabsånd – er så lave som muligt.

”I JYSK værdsætter vi pålidelighed, og en aftale er en aftale. Det sætter også krav til en samarbejdspartner som Atea. Vi har stor tillid til, at en vare kommer på det rigtige tidspunkt og på det rigtige sted. En potentiel forsinkelse har stor betydning, fx kan det medføre, at en grand opening udskydes,” siger Anders Bruun Heegaard.

At Ateas globale leveranceapparat spiller en vigtig rolle, lægger han ikke skjul på:

”I forbindelse med en butiksudrulning er der ofte meget tungt administrationsarbejde, som skal håndteres uden JYSKs indblanding. Atea er hele tiden på toppen af opgaven og er i løbende kontakt med os og de forskellige lokale helpdesks. Kommunikationen er ensartet og foregår med det samme team, uanset om der er tale om standardopgaver eller tillægsydelser, hvilket giver en professionel oplevelse.”

JYSK forventer at fortsætte sin vækst med uhindret styrke, og med en ny virkelighed i kølvandet på covid-19-pandemien, er omstilling og handling nøgleord for samarbejdet i fremtiden. Derudover skal Atea – ligesom retail-kædens andre leverandører – løbende bevise, at de fortsat er den mest fornuftige kommercielle samarbejdspartner for JYSK.

”Det er meget vigtigt for os at have en samarbejdspartner, der er forandringsparat og kan omstille sig lynhurtigt. Eksempelvis under den første bølge af covid-19-udbruddet, hvor det var nødvendigt med en mere manual håndtering af it-leverancen. Her gjorde Atea en stor positiv forskel ved at gøre noget andet end normalt for at få tingene til at lykkes. Det sætter vi stor pris på,” afslutter Anders Bruun Heegaard.  

Globale leverancer af it

Tilbage til Cases
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer