Laddar meny
Teknologisk Institut

”Mobilitet er ikke bare smart – det er udgangspunktet”

De gør ikke noget halvt. Eller bare for sjov. De gør det heller ikke, fordi det er tendensen lige nu. Hos ­Teknologisk Institut er ­medarbejdernes mobilitet ­kernen i forretningen. Enterprise Mobile Management løsningen skulle derfor være fleksibel og sikker, men absolut uden at begrænse brugeroplevelsen.

Det er syv år siden, at ­Teknologisk ­Institut ­droppede fastnet­telefoner og ­stationære computere. Siden da har ­organisationen arbejdet 100 procent mobilt. Ikke fordi det er tendensen blandt virksomheder, men fordi det hænger sammen med forretningens DNA.

”Konsulenterne har et stort behov for at være mobile, typisk ude af huset men også i huset, fordi vi har mange speciali­serede laboratorier. Alle konsulenter har samtidig et stort ansvar for en række kundemæssige og administrative opgaver. Da vi besluttede at blive helt mobile arbejdsmæssigt for syv år siden, var det en erkendelse af, at største­delen af vores opkald blev viderestillet til mobiltelefoner. Sidenhen har vi haft stort fokus på at gøre vores løsninger så intuitive og brugbare for medarbejderne som muligt,” siger Peter Vendelboe Hjortshøj, der er it- og kommunikations­chef hos Teknologisk Institut.

For godt et år siden gik Instituttet i gang med deres Mobile First-strategi. Strategien gik i al sin enkelhed ud på, at alle løsninger skulle kunne anvendes på samtlige mobile enheder i huset. Det vil sige løsninger til timeregistrering, rejseafregning, fakturering og andre Business Intelligence løsninger. I for­bindelse med lanceringen af de første løsninger, har Instituttet nu implemen­teret en Enterprise Mobile Management platform (EMM), baseret på Citrix XenMobile.

”Vi ville skabe en sikkerhed og en transparens uden lange passwords og en sikker afvikling af vores programmer og data ud på telefonerne. Formålet er, ud over det helt praktiske og bruger­orienterede, også at sikre empowerment af medarbejderne, så de kan arbejde frit og ikke møder tekniske hindringer. Det har vi nu fået, og det sikrer, at også små situationer kan bruges produktivt,” forklarer Peter Vendelboe Hjortshøj.

Overdrivelse fremmer ­brugervenligheden
Hos Teknologisk Institut mener de, at man meget hurtigt kan lade sig ­begrænse af, at det kræver en investe­ring at opnå fuld mobilitet i virksomheden, men Peter Vendelboe Hjortshøj er helt klar til denne udfordring. Ifølge ham nytter det ikke at gå ind i sådan et projekt halvt.
­
”Vi har brugt en hel del tid på at udvikle nye brugerflader gennem responsive design. Vi har kodet flere af løsningerne med hjælp fra nogle rigtigt dygtige UX’ere. Vi har med vilje valgt at overdrive denne tilgang, fordi vi tror, at det er et succeskriterie for, at folk gider bruge arbejdsredskaberne på deres mobiler,” fortæller Peter Vendelboe Hjortshøj og fortsætter:

”Nu forventer brugerne noget mere. Og det skal gøres så enkelt som muligt. Arbejdstelefonen er kommunikations­redskab nummer ét. Der skal ikke meget besvær til, for at medarbejderne ikke gider bruge redskabet, derfor har vi lagt utroligt meget vægt på brugervenlighed. Der er for eksempel nogle funktioner i EMM løsningen, som vi ikke har taget i brug, fordi det gør for stort et indgreb i smartphonens identitet.”

Sikker forbindelse med mikro-VPN på sekunder
Én af de funktioner, som Teknologisk Institut især har lagt vægt på, er, at opstarten af de mobile redskaber skulle gå lynhurtigt. Og det har de fået med den nye EMM løsning fra Citrix. Peter Vendelboe Hjortshøj fortæller, at EMM løsningen giver de bedste muligheder fra begge verdener, den sikre og den brugervenlige, fordi den giver mulighed for med den rette sikkerhed at få nem og hurtig adgang til de nødvendige programmer.

”De fleste har et kærlighedsforhold til deres smartphone, derfor er det helt unikt at kunne tilbyde forbindelse på under fem sekunder til alle de væsentlige programmer. Det understøtter i den grad vores målsætning om at gøre den mobile arbejdsplads enkel og brugervenlig.”

Med EMM løsningen har Teknologisk Institut fået single-sign-on, og så har de en dedikeret app-store, hvor de kan skubbe programmer ud på telefonerne og tilbyde genveje eller anbefale apps til brugerne. Teknologisk Institut kan dog også skubbe programmerne direkte ud på telefonerne. En anden funktion, som de er meget tilfredse med, er Sharefile. Det er grundlæggende et sikkert alternativ til Dropbox, og det kommer til at ligge på alle brugernes enheder.

”EMM er nyt for mange, og det kræver meget viden. Derfor har det været vigtigt for os at have en samarbejds­partner som Atea, der har alle de rette specialister, og som altid tager hånd om vores ønsker. Derudover er Atea gode til at få de rette mennesker i tale, så vi har kunnet optimere løsningen præcis, som vi ønskede den,” afslutter Peter ­Vendelboe Hjortshøj.

 

Teknologisk Institut
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer