Laddar meny

2. It efterlyser nyt driftparadigme

Drift er en bunden opgave for it. 81 % af it-folkene mener således, at det vigtigste for en it-leverandør er at hjælpe med stabil drift. Men en ny måde at tænke drift på efterlyses kraftigt.

Når it-folk sætter sig i bilen efter fyraften, har mere end seks ud af ti en fornemmelse af, at en stor del af deres arbejdsdag er gået med opgaver, der ikke har skabt synderlig værdi. Det er et meget stort tal – specielt når man tænker på, hvor dygtig og specialiseret it-styrken er i Danmark. Selvom ingen betvivler vigtigheden af stabil drift, ulmer et opgør med tanken om, hvordan drift udføres, og hvor meget det skal fylde. Vi hørte f.eks.: ”Hvad vil man helst have – oppetid på 100 % eller en fed applikation? Er det fedt at have en applikation, der stinker, med 100 % oppetid, eller vil man hellere have en fed app med lidt nedetid?” Det retoriske spørgsmål indkapsler meget præcist it-folkets efterlysning af en ny måde at håndtere drift på.

Få idéer til et nyt driftsparadigme

  • Drift skal være udviklende: Skab rammerne for, at vi ikke bare skal i mål med eksempelvis oppetid. Acceptér, at drift er lig med udvikling.
  • Værdi er grobunden for vækst: Vi skal gøre folk capable. Vi ved godt, det ikke er os alle, der kan være med til at udvikle den nye MobilePay, men vi skal skabe rammerne.
  • Udfordr drift; status quo er aldrig godt nok. Vær klar på forandring, og se frem i tiden!

Godt så …

”En meget stor del af min it-afdeling er overhovedet ikke værdiskabende for virksomheden.”

Download rapporten 

Få den fulde rapport med alle indsigterne hér.

 

 

Har du brug for mere information?

Vil du gerne høre mere, eller snakke om hvordan vi gør jeres it-hverdag bedre, så kontakt os.

 

 

 

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer