Laddar meny

Digitale Sandheder

Her finder du trends, facts og viden, der er udviklet specifikt for at hjælpe private og offentlige virksomheder med at frigøre potentialet i hverdagens it.

Hent rapporten Bliv kontaktet

 

Og vi har lyttet grundigt. I samarbejde med Dell EMC, Microsoft, Lenovo og HP har Atea foretaget de seneste års måske største analyse af hverdagen blandt it-professionelle i Danmark. 300 virksomheder har deltaget – både de helt store og de noget mindre. Vi har både haft sociologer ude på virksomhederne og foretaget en stor kvantitativ analyse i samarbejde med Userneeds.

De medvirkende har været ærlige. De har åbent delt både glæder og frustrationer, og du kan sikkert genkende en del af det. Du kan i hvert fald prøve at dykke ned i materialet og se, hvad du deler med dine kolleger. Vi håber, at de Digitale Sandheder kan inspirere dig til at frigøre endnu mere af potentialet i hverdagens it til glæde for kerneforretningen i din virksomhed.


1. It har ikke tid til it

”Jeg bliver målt på parameteret ’det-skal-bare-virke’. Det er kun et spørgsmål om oppetid, så ni ud af ti idéer bliver ikke til noget.” Vores undersøgelse er fyldt med ytringer, der viser en branche, der har så travlt med at holde driften kørende, at projekter, der kan forbedre virksomhedernes kerneforretning og konkurrenceevne, ofte fravælges.

 

 

2. It efterlyser nyt driftparadigme

Drift er fundamental for danske it-folk, men størstedelen af dem er parat til et grundlæggende opgør med deres driftssetup. Eksempelvis mener hele 61 % af danske it-folk, at de bruger det meste af deres tid på opgaver, der ikke bidrager til forretningen. Vi mødte en hverdag, der ofte blev beskrevet som en frustrerende dyr, tung og langsom driftssump med alvorligt behov for nye tider.

 

 

3. It er på vej mod big business

Selvom kravet om oppetid og fejlfri drift fylder meget, mener 86 % af danske it-folk alligevel, at det er afgørende for gode it-leverandører, at de formår at rådgive om udviklingsmuligheder og ikke kun drift. I mange år har verden talt om digitale forretningsmuligheder, og it forventer meget snart at få en større rolle i den udvikling.

 

 

Download rapporten 

Få den fulde rapport med alle indsigterne hér

 

 

4. It mangler ord

Kun 12 % af de danske it-folk oplever, at de på egen hånd formår at råbe topledelsen op. Det er paradoksalt, da der både i ledelsen og hos it selv er enorme forventninger til de digitale fremtidsmuligheder. Men den interne dialog mangler stadig at ramme samme niveau som forventningerne.

 

 

5. It misser de lette bolde

58 % af de danske it-professionelle synes ikke, at det er vigtigt at have styr på afskrivningsværdierne, og kun 29 % synes, at finansieringsløsninger, der kan skabe fri kapital til udvikling, er interessant. Tallene viser ellers, at der er meget at komme efter på denne type lavthængende frugter.

 

 

6. It skuffer de vigtigste kunder

87 % af it-folkene mener, at deres opgave er at gøre medarbejderne mere effektive – alligevel erkender 41 %, at deres udstyrspolitik ikke lever op til medarbejdernes behov. Selvom alle it-folk ved, at en af nøglerne til værdifulde medarbejdere er at understøtte måden, de arbejder på, både derhjemme og på arbejdspladsen, er området stadig klart nedprioriteret.

 

 





7. It søger spilfordeler

Nye muligheder udvikler sig med en hastighed, der gør det svært at holde sig opdateret i hverdagen. Derfor mener hele 43 % af it-folkene, at it-rådgiverens vigtigste rolle er at sætte sig ind i problemerne, lytte til teknikken og forretningen og hurtigt sætte sine kollegers ekspertise i spil.

 

 

Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer