Tilbage til CSR
csr vores ansvar om atea CSR

Coding Class Copenhagen

Verden forandres i en sådan grad, at man taler om en ny digital revolution, der grundlæggende vil ændre verden, som vi kender den i dag. Derfor er der også behov for nye kompetencer, så vi som land kan udnytte de digitale muligheder bedst muligt. Coding Class lærer eleverne at innovere og skabe digitale løsninger på virkelige problemer i simple programmeringssprog.

Formålet med Coding Class er at forankre elevernes arbejde i en virkelighed uden for skolen sammen med virksomheder, samtidig med at de arbejder med det 21. århundredes kompetencer som innovation og it/kodning. Projektet i Københavns Kommune har kørt i fire sæsoner nu, og Atea har været med i to af sæsonerne.

 

Projekter, der omhandler børn, it og teknologi har ikke svært ved at få liv et sted som Atea. Det ligger på mange måder også lige for, at vi som Nordens største it-virksomhed involverer os og tager et socialt ansvar for at sikre, at fremtidens brugere af de løsninger, vi er med til at skabe i samfundet, bliver klædt på til at agere i den digitale verden.

 

Og ikke bare klædt på til det, men også blive tændte på det. Tændte og motiverede for at lære, undersøge og lege med teknologien. Det er snart en slidt frase, men børnene er vores fremtid. Over halvdelen af dem vil ifølge fremtidsforskere som voksne ende i job, vi slet ikke kender i dag. Vi skal sikre, at mange flere børn og unge får øjnene op for de uanede muligheder, som it og teknologi rummer, så vi har de kompetencer, vi skal bruge for at kunne fortsætte med at udvikle og innovere smartere og bedre løsninger, som vores velfærdssamfund kræver. Derfor arbejder man i Coding Class med mange elementer fra det 21. århundredes kompetencer som problemløsning og innovation, kollaboration, kreativitet og ikke mindst anvendelse af it.

 

”Hvor er du?” og ”Det virker ikke”

Det starter f.eks. med et initiativ som Coding Class Copenhagen. Repræsenteret ved tre ildsjæle blandt medarbejderne i Atea var vi senest mentor-virksomhed for 6.b. på Oehlenschlægersgades Skole på Vesterbro i efteråret 2017. Forløbet strakte sig over tre måneder og kulminerede i et afsluttende pitch af eleverne over for dommerpanelet – mentorerne i Atea – i bedste Løvens Hule-stil.

 

coding class copenhagen

 

Forud for den nervepirrende afslutning fik eleverne i 6.b. stillet to cases af Atea. Den ene var at udvikle en løsning til at kunne finde hinanden, hvad enten det er som medarbejdere i en stor virksomhed eller elever på en skole, og den anden var at udvikle en løsning, der kunne hjælpe, hvis medarbejderne i en virksomhed oplevede, at noget var gået i stykker på arbejdspladsen, men som også ville kunne benyttes på en skole, i det offentlige rum i byen etc.

 

Eleverne gik derefter i den kreative tænkeboks og arbejdede med forskellige ide- og designmæssige overvejelser. Midtvejs i forløbet inviterede vi skoleklassen på besøg i Atea for at give dem mulighed for at lege med de mange forskellige robotter og programmer, der er udviklet for netop at gøre kodning både lærerigt og sjovt for børn. Formålet med besøget var at inspirere dem yderligere ved at give dem en idé om, hvordan man arbejder med it i en virksomhed, men også for at give dem feedback på de ideer til case-løsningerne, som de arbejdede på.

 

Den store dag

Eleverne tog tilbage til deres skole og arbejdede videre med deres oplæg og forberedte sig på at levere deres endelige pitch. Den store dag oprandt, hvor eleverne endnu engang hoppede på toget til Ballerup. Denne gang for at præsentere de forskellige ideer, som de i mindre grupper havde arbejdet på i de foregående måneder.

 

coding class copenhagen

 

Det var en sjov og interessant oplevelse af få præsenteret de forskellige løsningsforslag. Der var ingen tvivl om, at de alle havde arbejdet dedikeret og målrettet med deres præsentation, og der var mange kreative og innovative løsninger på storskærmen i vores auditorium den formiddag. Det var også spændende at høre elevernes egne refleksioner over, hvad de havde lært. Fx var mange af pigerne overraskede over, at kodning ikke ’bare’ omhandler hardcore kodning, men at der forud for selve kodningen indgår en lang planlægnings- og undersøgelsesfase med fastlæggelse af målgruppens behov og ønsker, en del koordinering og projektstyring, og ikke mindst rigtig meget design og æstetik. Mange elementer, der også taler til piger, og alt sammen elementer i det 21. århunderes kompetencer.

 

Hver elevgruppe fik respons på deres præsentationer, og alle blev kåret som vindere, inden vi afsluttede med en god frokost i vores kantine til 6. klassens store begejstring.

 

Kodning i Scratch

Inden eleverne gik i gang med at arbejde med de to cases, havde Københavns Kommune i samarbejde med Coding Pirates undervist eleverne i brugen af kodeprogrammet Scratch.

Det gav eleverne de mest basale færdigheder inden for kodning, så de var i stand til at arbejde med den digitale problemløsning.

I Scratch-programmet kan man f.eks. lave et lille spil eller konstruere en App-mockup.

 

Læs mere 

Coding Class Cph fortsætter i 2018. Her kan du læse meget mere om initiativet:

Tilbage til CSR
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer