Tilbage til Rammeaftaler
offentlig sektor Rammeaftaler

MS: Aftalen om sikkerhedssoftware

Billede:

Licensen betales centralt af Moderniseringsstyrelsen, og giver de statslige institutioner ubegrænset ret til at bruge klient- og serversoftwaren på egne maskiner og infrastruktur.

Ikrafttrædelse: 1. januar 2014

Udløb: 31. december 2017

Forlængelse: 3 Perioder à 12 mdr.

Leverandører: Flere

Fordele ved aftalen

Aftalen har en række fordele:

  • Staten har anskaffet en fælles site-licens, der giver ministerierne ubegrænset ret til at benytte softwaren på deres it-infrastruktur.
  • Høje krav til sikkerhed, performance og administrerbarhed.
  • Softwaren er betalt af Moderniseringsstyrelsen – der skal ikke betales yderligere for anvendelse af softwaren.
  • Let licensstyring.
  • Ingen risiko for ekstraudgifter ved vækst i antal klienter eller.
  • Gratis hotline-support og mulighed for tilkøb af andre serviceydelser.

Leverandører

Der er indgået kontrakt med to forskellige leverandører om en site-licens for staten. Leverandørerne er konsortiet ”Atea_Symantec Sikkerhedssoftware 2013” og Bitdefender SRL.

Licensen betales centralt af Moderniseringsstyrelsen, og giver de statslige institutioner ubegrænset ret til at bruge klient- og serversoftwaren på egne maskiner og infrastruktur.

Statslige institutioner er forpligtede til at benytte aftalen. Aftalen trådte i kraft den 22. januar 2014, og der er planlagt en implementeringsperiode på et år, således at institutionerne kan overgå til den nye aftale, inden udsvingsperioden på den gamle aftale med F-Secure Corporation udløber 31. december 2014.

Sortiment

Den nye aftale tilbyder malwarebeskyttelse til alle typer klientmaskiner og servere samt en mailløsning. Desuden tilbydes en gateway-baseret scanningsløsning til netværkstrafik og en særlige versioner til virtuelle miljøer. Disse komponenter kan administreres centralt.

De statslige institutioner kan frit vælge mellem sikkerhedsprogrammel fra Atea_Symantec eller fra Bitdefender eller begge.

En opdateret oversigt over de enkelte softwarekomponenter, der er omfattet af aftalen, er tilgængelig her

Tilkøbsmuligheder

Det er muligt at tilkøbe konsulentydelser i form af remote og onsite support fra leverandørerne. Der tilbydes konsulentydelse til planlægning, installation, løbende drift, incident response samt uddannelse.

Levering og installation

Sikkerhedssoftwaren kan frit hentes fra leverandørernes internetportaler og installeres efter behov på de statslige institutioners it-infrastruktur. Der er desuden gratis, døgnbemandet hotline-support. Dertil er det muligt at tilkøbe hjælp til installation. Du finder links til portalerne samt kontaktoplysninger her.

Kontraktperioden

Kontraktperioden løber fra den 1. januar 2014 og tre år frem. Hvis Moderniseringsstyrelsen vurderer det hensigtsmæssigt, kan aftalen forlænges yderligere med tre gange et år. Der vil desuden være en udfasningsperiode på et år efter kontraktudløb, hvor softwaren fortsat kan benyttes, mens et evt. kommende produkt implementeres.

Tilbage til Rammeaftaler
Atea perceived better if you update your browser. Here you will find a new version of Internet Explorer