Aldrig har vi tilbragt så meget af vores arbejdstid derhjemme; og efter måneder med Teams-møder og opgaveløsning på skiftevis børneværelset, sofaen og køkkenbordet, er det efterhånden en kendsgerning, at den hybride arbejdsplads er kommet for at blive – og i samme ombæring er det blevet tydeligt, at hjemmekontoret skal prioriteres som ”produktionssted” på lige fod med kontoret.
For hjemsendt eller ej, så er der meget der peger på, at både medarbejdere og arbejdsgivere har fået øjnene op for fordelene ved at kunne arbejde både på kontoret og hjemmekontoret, og faktisk viser en undersøgelse, lavet af YouGov i juni 2020, at hele *24 % er parate til aldrig at møde ind på kontoret igen, og ligeledes angiver *57 %, at de gerne fremover vil arbejde mere hjemme, end de gjorde før pandemien.
Så måske er det tid til et gennemsyn af hjemmekontoret? Her er vores anbefalinger til et komplet hjemmekontor med udstyr og inventar med fokus på både ergonomi, kommunikation og produktivitet.
Ergonomi
Udvalgte
produkter der sikrer god ergonomi, så du undgår belastningsskader.
Webkamera
Webcams med knivskarp billedkvalitet, så du kan få billede på f.eks. dine
teams møder.
Skærme
Uanset om du vælger widescreen eller almindelig skærm, bliver det nemmere at arbejde hjemmefra.
Renseprodukter
Så er du sikker på at
holde dit
it-udstyr fri for bakterier, snavs og fedtfingre.
Printer
Der
gør det muligt fortsat at få printet de vigtige dokumenter som på kontoret.
Hjemmekontor – udstyr og indretning
Er du som leder nødsaget til i perioder at sende dine medarbejdere på arbejde hjemmefra, eller ønsker du at give dine ansatte en øget fleksibilitet til at kunne tilrettelægge deres egen arbejdsdag og klare visse opgaver direkte fra hjemmekontoret?
Et hjemmekontor kan anvendes bredt og give masser af fordele både for dig og dine ansatte. Mange medarbejdere trives faktisk med at arbejde hjemmefra, da det kan få familie- og arbejdslivet til at gå op i en højere enhed - og det er noget, der skaber øget trivsel på arbejdspladsen. Men hvor skal du starte, når det kommer til indretningen?
Hos Atea finder du et bredt udvalg af produkter inden for elektronik og udstyr, som er helt essentielt i enhver arbejdsdag. Vores dygtige team står klar til at rådgive dig om de enkelte produkter, så du er sikker på at få foretaget den bedste investering til glæde for både dig og dine ansatte. Med en velindrettet hjemmearbejdsplads kan du se frem til endnu flere resultater fra dine dygtige ansatte.
Vi har alt det nødvendige udstyr til din hjemmearbejdsplads
I vores eShop kan du finde stort set alt inden for it, som kan give dine ansatte de bedste forudsætninger for en god og effektiv arbejdsdag.
Du finder bl.a.:
- Bærbare computere - vi har et stort udvalg af gode kvalitetscomputere, hvor du kan vælge imellem store og små skærmstørrelser, forskelligt RAM og lagring, indbygget webcam for en nemmere kommunikation og meget andet.
- Workstations - find både desktops og workstations med de bedste sikkerhedssystemer inkluderet, så du er sikker på at bibeholde en høj grad af datasikkerhed samt sikkerhedskopiering af vigtige filer.
- Skærme - vi udbyder skærme i flere forskellige størrelser, der kan tilpasses din unikke branche og personlige præferencer.
- Mobiltelefoner - med en arbejdstelefon er din medarbejder udstyret med et uforstyrrende arbejdsværktøj.
- Printere - en god printer er alfa og omega på enhver hjemmearbejdsplads, og derfor udbyder vi både almindelige men også multifunktionsprintere, der både kan faxe, scanne m.m.
- Tilbehør - du har mulighed for at finde et stort udvalg af elektronisk tilbehør i form af bl.a. computertasker, opladere, reservedele og meget andet, der kan tilpasses allerede eksisterende produkter, som I har i virksomheden.
Alle vores produkter kan enten købes med det samme, eller du kan vælge at få dem på afbetaling over en længere periode. Den store fleksibilitet gør det nemt for dig at handle igennem os, uanset om du er nystartet iværksætter eller en garvet entreprenør.
Find inspiration til indretningen af dit hjemmekontor
Hos Atea ved vi, at det kan være svært at presse endnu flere opgaver ind i en i forvejen travl hverdag, og derfor har vi også gjort det så nemt som muligt for dig at finde alt vores elektronik og it-udstyr på én webshop. Derfor kan du være sikker på at finde alt det, du skal bruge til en god hjemmearbejdsplads og samtidig spare dyrebar tid, som du kan bruge på din virksomhed i stedet.
Netop derfor har vi også udgivet en lang række guides, som er frit tilgængelige for dig, når du skal købe udstyr igennem os. Du kan fx finde udførlige vejledninger omkring valget af det rigtige headset, en kabelguide, en RAM-guide og meget andet. Det vil forhåbentligt gøre dig klogere på, hvilket udstyr du skal forsyne dine medarbejdere med.
Bliv klogere på, hvilke regler der gælder for din hjemmearbejdsplads
Vidste du, at dine medarbejdere er omfattet af de samme regler for arbejdsmiljø derhjemme, som er gældende på arbejdspladsen? Netop derfor er det et krav, at du som virksomhedsejer er med til at give dine medarbejdere gode arbejdsvilkår, der lever op til de gældende regler på området.
Vær dog opmærksom på, at disse krav udelukkende er gældende ved lov under særlige forudsætninger:
- Regelmæssigt hjemmearbejde - reglerne skal håndhæves, hvis der er tale om regelmæssigt hjemmearbejde i løbet af ansættelsesperioden.
- Arbejdstid - arbejder dine ansatte hjemmefra én dag om ugen eller det, der svarer til ca. 2 timer dagligt, så gælder lovene om arbejdsmiljøet. Det er derfor udelukkende dit ansvar som arbejdsgiver at sikret gode arbejdsvilkår for dine ansatte.
Helt overordnet set betyder loven om arbejdsmiljø, at du skal forsyne dine medarbejdere med udstyr, der er med til at sikre den bedste sikkerhed og sundhed på hjemmekontoret.
Du skal derfor bl.a. være opmærksom på følgende:
- Datasikkerhed - lagring og sikkerhedskopiering af alle data skal ske på en forsvarlig måde, og det kan især blive en udfordring, når dine ansatte skal bruge deres eget internet. Hos Atea finder du et udvalg af computere med indbyggede sikkerhedssystemer, der giver dig den allerhøjeste grad af sikkerhed under hele arbejdsprocessen.
- Ergonomisk udstyr - det er vigtigt, at alle skriveborde og stole er placeret i rette højde, så dine medarbejde skåner deres kroppe bedst muligt. Vær også opmærksom på skærmstørrelse, headset osv., som dine medarbejdere skal kunne bruge uden gener til følge som fx overbelastning af synet, hovedpine pga. dårlig opløsning m.m.
- IT-udstyr - for at kunne klare alle arbejdsopgaver er det nødvendigt med it-udstyr i god kvalitet, der kan gøre det muligt for dine medarbejdere at fuldføre deres arbejde på lige vilkår med dem, som er tilstede fysisk på arbejdspladsen.
Få hjælp og sparring omkring hjemmekontoret og dets indretning
Det kan virke som en uoverskuelig opgave at skulle indrette en hjemmearbejdsplads for en eller flere af dine ansatte. Derfor kan det i mange tilfælde være en god idé at inddrage den pågældende medarbejder mest muligt i processen, da meget af udstyret også bør vælges på personlige præferencer - side om side med de funktioner, der er nødvendige under arbejdsforholdene.
Hos Atea har vi mange års erfaring med at hjælpe erhvervskunder i hele landet med at finde frem til de allerbedste it-løsninger og arbejdsudstyr. Derfor står vi naturligvis klar til at hjælpe dig igennem hele processen, så du kan komme hjem med udstyr, der klæder dine medarbejdere godt på, når de skal arbejde fra hjemmekontoret. Har du nogen spørgsmål inden for reglerne omkring indretningen af hjemmekontoret eller vores specifikke produkter, er du derfor altid velkommen til at kontakte os for at høre nærmere.
*Analyse fortaget af YouGov i perioden 14.-23. maj 2020