2021-09-13

Microsoft aftale- og prisændring i 2021-2022

Den nye måde at anskaffe Microsoft licenser på gøres tilgængelig fra oktober 2021. Fra 1. marts 2022 vil nye aftaler og fornyelse kun være muligt på de nye betingelser i en CSP-aftale.

kontor samarbejde

Af Nicol Reznitsky, Team Leader, CSP, Atea

Microsofts CSP-aftale (Cloud Solution Providor) ændres for alle kunder, der har denne aftaleform. Ændringerne påvirker, hvordan man fremadrettet anskaffer Microsoft licenser. Dette er næste led i Microsofts store transitionsplan, som er at centralisere kunders købeproces og ensarte, hvordan man bliver afregnet for forbrug og for de teknologier, man anskaffer. Den nye måde at anskaffe Microsoft licenser på gøres tilgængelig fra oktober 2021 - og fra 1. marts 2022 vil nye aftaler og fornyelse kun være muligt på de nye betingelser i en CSP-aftale.

Ændringerne omfatter bl.a.:

  • 72 timers fortrydelsesret på justeringer i abonnementet - gælder både på månedlige og årlige licenser. Det betyder også, at man ikke kan nedjustere årlige licenser, pånær når man rammer udløbsdato/årsdag.
  • Nye månedlige abonnementer. Det betyder, at man stadig kan abonnere på månedlig basis og opsige i slutningen af måneden. Dog vil der være en merpris for licensen.
  • 1-årig eller 3-årig fastlåsning af pris på licenser. Man skal betale upfront for licenserne eller vælge en månedlig afdragsordning. Det er ikke muligt at reducere og licenserne gentegnes ikke automatisk.

Microsoft har desuden annonceret, at der vil være nye priser på enkeltstående Microsoft 365 licenser. Dette træder i kraft fra den 1. marts 2022 for nedenstående licenser:

  • Microsoft 365 Business Basic (fra $5 til $6 )
  • Microsoft 365 Business Premium (fra $20 til $22)
  • Microsoft 365 E3 (fra $ 32 til $ 36)
  • Office 365 E1 (fra $8 til $10)
  • Office 365 E3 (fra $20 til $23)
  • Office 365 E5 (fra $35 til $38)

 

Disse stigninger vil gælde globalt med lokale markedstilpasninger for visse regioner. Den nye prissætning i danske kroner er derfor endnu ikke offentliggjort.

Har man en CSP-aftale og ønsker at få hjælp til at få illustreret ens timeline og få beregninger på, hvad det vil få af betydning for ens forretning, så er man velkommen til at kontakte sin primære Atea kontaktperson eller cspcenter@atea.dk