Den internationale IT-virksomhed Keylane er en af de væsentlige aktører bag den digitale infrastruktur, som pensions- og forsikringsselskaber i Holland, Belgien, Tyskland, Danmark, Norge og Schweiz bygger deres forretning på. På samme måde som BEC understøtter bankerne, leverer Keylane løsninger og platformsystemer, der skal sikre stabil drift og høj compliance i en branche, hvor sikkerhed og forudsigelighed er afgørende.
”Vi er jo dem, der gør det muligt for pensionsselskaber at udbetale penge til deres medlemmer. Hvis vores systemer ikke fungerer, så står udbetalingerne stille. Derfor er stabilitet det vigtigste, vi overhovedet kan levere,”
De seneste år har Keylane været gennem en række større moderniseringer og transitionsprojekter, hvor formålet har været at opgradere infrastrukturen og skabe mulighed for øget skalerbarhed. Keylane leverer selv hosting, men benytter også fortsat partnere til at sikre dette. En af disse partnere i Danmark er Atea, som har hjulpet med at forbedre infrastrukturplatformen for en af Keylane’s kunder, hvor det centrale har været migrering af hostingmiljøet over på en ny databaseserver samt en ny virtuel infrastruktur.
”Det er et stort spring, vi har taget sammen med kunden og Atea. Vi har flyttet alt over på ny hardware, nye servere, nyt databasemiljø, og det betyder, at vi nu er langt bedre rustet til vækst og øgede krav fra vores kunder,” siger Michael Gade Nielsen og tilføjer:
”Det er også en af vores vigtigste erfaringer: At man bør tage den slags spring oftere, i stedet for at vente syv-otte år, som vi gjorde denne gang.”
Fra partnerskab til projektfællesskab
Keylane har gennem mere end ti år samarbejdet med Atea, som har stået for hosting, teknisk drift og i stigende grad også rådgivning på ét af kundeforholdene. I det seneste projekt har Atea spillet en nøglerolle i både projektledelse, teknisk arkitektur og planlægning af migreringen.
”Atea stillede en projektleder og en arkitekt til rådighed, som virkelig har gjort en forskel. De har haft styr på detaljerne og taget ansvar hele vejen igennem, også i forhold til at hjælpe os med at forklare vores interne teams og vores kunde, hvad det er, vi gør og hvorfor,” siger Michael Gade Nielsen.
Projektet har i høj grad handlet om at gøre Keylane og kunden i stand til at agere hurtigere, når nye behov opstår, fx i form af nye digitale selvbetjeningsløsninger eller øget datakapacitet.
”Vores kunder - og især den pågældende kunde - er i stigende grad optagede af digitalisering og selvbetjening. Det betyder, at vi skal kunne opskalere hurtigt og fleksibelt. Det kræver både en gennemtænkt løsning og en infrastruktur, der kan følge med, og det er her, vi har haft god sparring med Atea,” forklarer Michael Gade Nielsen.
”Atea har haft styr på detaljerne og taget ansvar hele vejen igennem – også i forhold til at hjælpe os med at forklare vores interne teams og vores kunde, hvad det er, vi gør og hvorfor.”
Øget transparens og fælles ansvar
Et særligt fokuspunkt i det seneste samarbejde har været at skabe en ny, fælles forståelse og transparens mellem Keylane, Atea og slutkunden.
”Vi har forsøgt at gøre Atea medansvarlig – ikke i formel forstand, men ved at bringe dem tættere på kundens behov. Vores kunde kender også Atea, og det giver en åbenhed, som har været vigtig i projektet,” siger han.
Fremtiden er hybrid og fleksibel
Keylane opererer i en branche, hvor kravene til compliance og sikkerhed er høje, men hvor kunderne samtidig forventer fleksible løsninger og mulighed for at vælge mellem forskellige hostingmodeller.
”Vi ser en klar tendens mod hybridløsninger, hvor kunderne vil kunne vælge. Nogle har præferencer for datahosting inden for EU eller Norden, andre kigger mod public cloud for at få hurtigere adgang til ny teknologi, herunder AI,” siger Michael Gade Nielsen.
”Det har givet os en ny start og fornyet blod på tanden. Vi har givet vores kunder det, de har efterspurgt: Stabilitet, fleksibilitet og mulighed for at vokse.”
Et moderniseret fundament
For Keylane har den seneste transformation betydet et markant løft i både kapacitet, sikkerhed og fremtidssikring, og samtidig et styrket partnerskab med Atea.
”Vi er rigtig glade for det samarbejde, vi har haft. Det har givet os en ny start og fornyet blod på tanden. Og vi føler, at vi har givet vores kunder det, de har efterspurgt: Stabilitet, fleksibilitet og mulighed for at vokse,” siger Michael Gade Nielsen.
Skal vi også hjælpe jer?
Vil du vide mere om, hvordan Atea kan hjælpe din virksomhed med en mere bæredygtig it-strategi?