Spring til indhold
Hos Atea mener vi, at alle elever skal have lige adgang til læring. I Danmark skønnes det, at omkring 20-25% af folkeskoleeleverne har særlige behov, men kun en mindre del modtager den nødvendige støtte. Med Apples tilgængelighedsværktøjer hjælper vi skoler med at mindske denne udfordring.
Skole og uddannelse

Apple tilgængelighedsfunktioner

 

Vores dedikerede team arbejder tæt sammen med skoler i hele landet for at udvikle skræddersyede teknologiske løsninger, der sikrer, at alle elever får fuld adgang til undervisningen.

Apple har en bred vifte af tilgængelighedsværktøjer indbygget direkte i deres platforme. Disse funktioner giver elever mulighed for at tilpasse deres læringsoplevelse efter deres individuelle behov. Derudover findes der hundredvis af apps, der kan støtte børn med særlige læringsudfordringer.

 

Designet til at understøtte elever med alle evner

Apple mener, at alle elever har ret til en uddannelse, der er kreativ, engagerende og samarbejdsorienteret. Teknologi kan spille en central rolle i at understøtte alle elever, uanset deres læringsstil, og åbne nye muligheder for dem.

Apples tilgang til tilgængelighed adskiller sig fra mange andre virksomheder. I stedet for at tilføje løsninger efter behov, er tilgængelighed en integreret del af designet i både hardware, software og operativsystemer. De mange funktioner er skabt til at støtte elever med syns-, høre-, motoriske og kognitive udfordringer.

Tilgængelighedsfunktioner efter behov

Syn

Apple-enheder er designet til at understøtte elever med synsudfordringer gennem en række indbyggede værktøjer og understøttelse af eksterne enheder som punktskriftsskærme.

  • VoiceOver giver auditiv beskrivelse af skærmindholdet og hjælper eleverne med at navigere på deres enheder.
  • Zoom fungerer som en indbygget skærmforstørrelse, der virker på alle apps og kan justeres op til 15x på iOS og 40x på macOS.
  • Forstørrelsesglas bruger enhedens kamera til at forstørre omgivelserne, hvilket kan være en hjælp i undervisningen.
  • Skærm- og tekststørrelse kan justeres, så teksten bliver større, bold eller i inverterede farver for bedre læsbarhed.

Hørelse

Apple-enheder har en række funktioner, der hjælper elever med høretab eller auditive udfordringer.

  • Bluetooth-høreapparater gør det muligt at forbinde “Made for iPhone”-høreapparater og styre dem direkte fra enheden.
  • FaceTime giver elever, der kommunikerer via tegnsprog, mulighed for at føre samtaler med krystalklar videokvalitet.
  • Lydgenkendelse registrerer lyde som dørklokker eller alarmer og sender notifikationer til brugeren.
  • Undertekster og tekstning aktiveres automatisk, når de er tilgængelige, og kan tilpasses med farver og skrifttyper.
  • Mono-lyd sikrer, at elever med nedsat hørelse på det ene øre kan høre begge lydkanaler i en stereoinspilning samtidigt.

Motoriske færdigheder

For elever med begrænset mobilitet tilbyder Apple en række løsninger, der gør det lettere at interagere med enheden.

  • Switch Control gør det muligt at styre enheden via eksterne kontakter eller hovedbevægelser.
  • Berøringsindstillinger tilpasser enhedens reaktion på berøring og kan kombineres med AssistiveTouch, som muliggør brug af alternative styremetoder.
  • Stemmestyring giver elever mulighed for at styre deres enhed med stemmekommandoer, og funktionen kan tilpasses med nye ord.
  • Eksterne tastaturer kan bruges til at styre iPhone eller iPad, og tastaturindstillingerne kan justeres for en mere tilgængelig skriveoplevelse.

 

Hvordan Atea hjælper skoler med at implementere Apple

Vi samarbejder med skoler i hele Danmark for at sikre en vellykket implementering af Mac og iPad i undervisningen. Vores ekspertise dækker både økonomiske, pædagogiske og tekniske aspekter, så skolerne får en løsning, der passer til deres behov og skaber de bedste forudsætninger for elevernes læring.