29-09-2021

En lang og lærerig rejse

Dan Westfall kom i lære som maskinarbejder efter grundskolen, men det var it der for alvor bankede i hans hjerte, og efter 8 år som industritekniker gik han målrettet efter et job i it-branchen, koste hvad det ville.

”It har lige fra den tidlige barndom været min store hobby, og allerede fra 10-års alderen var det mig der hjalp min far, når der var noget med computeren, han ikke kunne finde ud af,” fortæller Dan Westfall.

Arbejdet som maskinarbejder, nu kaldet industritekniker, omfatter en del programmering, og Dan fortæller, at det bestemt var en tilfredsstillelse at se noget komme ud i den anden ende, som resultatet at det han havde programmeret. Men ”rigtig it” var det jo altså ikke.

Efter samlet otte år som industritekniker, besluttede Dan at nu skulle det være – koste hvad det ville. Dan opsagde en fast stilling til fordel for en tremåneders timekontrakt i Atea (daværende TopNordic), som udrulningskonsulent, hvor han skulle hjælpe med at opsætte 4.000 pc’er hos SKAT rundt omkring i Danmark. Tre måneder blev hurtigt til seks måneder, og da Dan ind i mellem havde beklaget sig lidt over hvordan udrulningen blev koordineret, blev han spurgt om han ville prøve at gøre det bedre selv, og Dan startede i en fast stilling som koordinator for udrulningen.

”Det er jo det fede ved at være i så stor en organisation som Atea – der er så mange muligheder, når bare man rækker hånden op”

— Dan Westfall

Inden længe overtog Dan også koordineringen af serviceteknikerne, blev siden gruppeleder for servicekoordinatorerne, og senere afdelingschef for hele servicecenteret.

”Efter 2-3 år blev jeg spurgt om jeg ville starte Catch & Dispatch (en funktion under servicedesk) op i Jylland som et udvidelse af min daværende afdeling, og den opgave tog jeg selvfølgelig med. Men da den samlede afdeling kørte som den skulle, blev jeg lidt rastløs og begyndte at stikke snuden frem og vise interesse for andre områder. Og det er jo det fede ved at være i så stor en organisation som Atea – der er så mange muligheder, når bare man rækker hånden op”, fortæller Dan Westfall.

Dan fik nye udfordringer i serviceforretningen, først som Service Delivery Manager, senere som Business Development Manager og efterfølgende som Service Manager med den opgave at understøtte leverancecheferne i processer og implementering. Her begyndte Dan for alvor at interessere sig for Business Intelligence:

”Jeg udviklede vores første form for utilization ark i Excel (effektivitetsoptimering), hvor lederne kunne trække rapporter hver uge. Her fik jeg nok lidt af en åbenbaring over for data og systemer, og synes det var rigtigt spændende at se, hvordan man kunne bruge data intelligent til at optimere forretningen. Og jeg følte virkelig, at jeg havde fundet mit ”kald”, fortæller Dan og fortsætter:

I april 2021 fik jeg mulighed for at gå all in, da jeg blev tilbudt at starte som Business Intelligence Specialist i Generel Services, hvor jeg bl.a. har ansvaret for at vedligeholde QlikSense i tæt samarbejde med AMS og Consulting, og nu skal jeg også lære at bygge et data warehouse rigtigt op, dvs. al den bagvedliggende data, og det foregår primært ved intern læring, men også via eksterne kurser

Således er tre måneder nu blevet til 15 år i Atea, og som Dan siger ”jeg føler jeg er landet det helt rigtige sted – midt i motorrummet, hvor teknisk data viser vejen frem for forretningen”.

Dan bor i Spentrup nord for Randers sammen med sine kone og lille hund, og er tilknyttet Ateas Aarhus lokation.