Spring til hovedindhold Spring til hovedsøgning
Chat
lukket
Der er ingen ledige medarbejdere på chatten
Har du brug for hjælpe? Kontakt venligst vores kundeservice.
Ny kunde
Chat
lukket
Der er ingen ledige medarbejdere på chatten
Har du brug for hjælpe? Kontakt venligst vores kundeservice.

Almindelige Salgs- og Leveringsbetingelser 

Nedenstående salgs- og leveringsbetingelser finder anvendelse, medmindre andet er skriftligt aftalt mellem Atea A/S, CVR.nr. 25 51 14 84, og koncernforbundne selskaber (Atea) og Kunden, uanset hvor Kunden er hjemmehørende, og når Kunden er erhvervsdrivende. Samtlige anskaffelser er at anse som handelskøb. For visse kontrakttyper kan gælde supplerende betingelser. Disse betingelser skal have forrang i tilfælde af afvigelse fra Ateas salgs- og leveringsbetingelser. Ved uoverensstemmelse mellem Ateas salgs- og leveringsbetingelser og Kundens almindelige betingelser er Ateas salgs- og leveringsbetingelser gældende, medmindre andet er aftalt. Atea er berettiget til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser til koncernforbundet selskab. 

1. AFTALEGRUNDLAG 

1.1. En afgiven ordre er først bindende for Atea, når Kunden har modtaget skriftlig ordrebekræftelse eller ved levering. En ordre optages til den på tidspunktet for Ateas ordrebekræftelse gældende pris. Afviger ordrebekræftelsen fra Kundens ordre, skal Kunden inden 8 dage meddele Atea derom. I modsat fald gælder ordrebekræftelsen. 

1.2. Tilbud afgivet af Atea er kun bindende for Atea, såfremt overensstemmende accept er modtaget hos Atea inden 8 dage efter tilbuddets afgivelse til Kunden. 

1.3. Et tilbud eller en ordrebekræftelse vedrørende varer, som ikke findes på Ateas eget lager, er afgivet med forbehold for muligheden for fremskaffelse af pågældende varer. Kan varerne ikke fremskaffes, kan Atea tilbagekalde det afgivne tilbud og/eller annullere den afgivne ordrebekræftelse uden, at dette berettiger Kunden til at rejse krav mod Atea af nogen art. 

2. PRISER 

2.1. Alle priser er inkl. emballage og told for Danmark, men ekskl. omkostninger til fragt, transaktionsgebyr i forbindelse med kreditkortbetaling, moms og eventuelle andre offentlige afgifter. Fragtomkostninger afhænger af ordreomfang og leveringssted. Transaktionsgebyr afhænger af ordreomfang og korttype. For leverancer på palle opkræves et særskilt miljøhåndteringsgebyr. Atea benytter AltaPay til at håndtere betalingstransaktioner. Al kommunikation er krypteret ved kreditkortbetaling og i øvrigt certificeret af PBS.

2.2. For serviceydelser, herunder rådgivning etc. fra Atea til Kunden, beregnes de hos Atea til enhver tid gældende timesatser. Transportomkostninger og øvrige udlæg beregnes særskilt.

2.3. Serviceydelser ydes under forudsætning af, at produkterne er korrekt installeret, og der ikke er foretaget ændringer i disse. Er der indgået aftale om beredskabsservice, må Kunden kun foretage ændring i produkterne efter aftale med Atea. I modsat fald beregner Atea serviceydelser på ændrede produkter særskilt efter gældende takster. 

2.4. Alle ordrer under DKK 5.000,00 tillægges håndteringsgebyr på kr. 49,00.

2.5. Ønsker Kunden papirfaktura, opkræves et faktureringsgebyr på kr. 35,00 pr. faktura. 

2.6. Atea er berettiget til indtil og med leveringsdagen at ændre priserne i overensstemmelse med ændringer i valutakurser, indkøbspriser, told, fragt og forsikringssatser eller andre forhold, som ligger udenfor Ateas kontrol. Forøges Ateas omkostninger som følge af Kundens forhold, kan Atea kræve godtgørelse herfor. 

2.7. Atea tager forbehold for udsolgte varer og prisfejl. 

3. BETALING 

3.1. Forfaldsdato indtræder ved levering, medmindre andet er aftalt. Godkendes Kundens betalingsmiddel ikke, vil købet ikke blive gennemført, og ordren anses ikke for accepteret af Atea. 

3.2. Betaler Kunden ikke rettidigt, tilskrives renter fra forfaldsdato med 1,8 % pr. påbegyndt måned. Atea er i øvrigt berettiget til at kræve et fast kompensationsbeløb for forsinket betaling, kr. 310,00, samt øvrige inddrivelsesomkostninger.

3.3. Betaler Kunden ikke rettidigt, og/eller modtager Atea ikke tilfredsstillende kreditoplysninger om Kunden, er Atea berettiget til at standse leveringer, indtil der sker forudbetaling eller sikkerhedsstillelse. Sker forudbetalingen eller sikkerhedsstillelse ikke inden en af Atea fastsat frist, er Atea berettiget til at hæve købet.

3.4. Kundens pligt til rettidig betaling består uanset en eventuel afgivet reklamation, alternativt skal Kunden deponere købesummen. Kunden er ikke berettiget til at modregne. Har parterne indgået en rateaftale, og Kunden er helt eller delvist i mora med en rate, forfalder den fulde restgæld straks til indfrielse. 

3.5. I tilfælde af, at Atea vælger at hæve aftalen som følge af Kundens misligholdelse, er Atea berettiget til et vederlag svarende til 30 % af købesummen, medmindre større skade er lidt. 

4. EJENDOMSFORBEHOLD 

4.1. Atea forbeholder sig ejendomsretten til det leverede, indtil fuld betaling er præsteret. 

4.2. Ved tilbagetagelse skal Kunden erstatte ethvert tab og samtlige omkostninger, som Atea måtte blive påført. 

5. LEVERING 

5.1. Levering sker Ex Works. 

5.2. Varen sendes fra Ateas lager eller Ateas underleverandør lager til den af Kunden oplyste leveringsadresse. 

5.3. Levering foretages snarest muligt under behørig hensyntagen til leveringstider hos Ateas underleverandører. Atea er således berettiget til at foretage successiv levering og fakturering. Aftalt leveringstid anses for overholdt, når Atea forinden udløbet har afsendt leverancen, eller denne står til rådighed for Kunden. Har Kunden fremsat ønske om ændringer eller supplement til leverancen, forlænges leveringstiden med det tidsrum, som ændringen eller supplementet betinger. 

5.4. Kunden betaler et gebyr svarende til 3% af varens aftalte salgspris per påbegyndt måned, for varer Atea skal holde på lager, såfremt Kunden ønsker samlet levering, eller såfremt kunden ønsker en specifik fremtidig leveringsdag.

5.5. Leverer Atea ikke rettidigt, jf. pkt. 5.1, foreligger forsinkelse. Ønsker Kunden at gøre misligholdelsesbeføjelser gældende, skal Kunden meddele Atea en ny, rimelig frist for levering. Er levering ikke sket inden udløbet af den rimelige frist, er Kunden berettiget til at hæve købet. Er en sådan rimelig frist ikke meddelt Atea inden 2 dage efter forsinkelsens indtræden, taber Kunden sin ret til at hæve, og Atea skal levere snarest muligt. 

6. MANGLER OG REKLAMATION 

6.1. Kunden er forpligtet til at undersøge det leverede ved modtagelsen. Såfremt Kunden konstaterer eller burde have konstateret, at det leverede lider af mangler, skal Kunden straks gøre manglen gældende. Ved ikke synlige mangler opstået under transport skal Kundens gøre manglen gældende inden 5 dage fra modtagelsen. Reklamation skal ske skriftligt. Reklamerer Kunden ikke rettidigt, bortfalder Kunden ret til at gøre manglen gældende. Fristen gælder ligeledes ved reklamationer over serviceydelser m.v. 

6.2. En mangel anses ikke at foreligge, såfremt Kunden har anvendt det leverede forkert, herunder tilsidesat retningslinjer fra Atea eller Ateas underleverandører, eller såfremt Kunden eller tredjemand uden Ateas samtykke har udført ændringer eller fået foretaget indgreb i det leverede. 

6.3. Ved begrundet og rettidig reklamation er Atea efter eget valg berettiget til at foretage omlevering eller afhjælpning inden for rimelig tid. Foretager Atea rettidig omlevering eller afhjælpning, er Kunden uberettiget til at hæve aftalen eller kræve erstatning som følge af manglen. Atea er berettiget til at foretage en eller flere afhjælpninger/ omleveringer. 

6.4. Konstaterer Atea, at en vare, der reklameres over, er mangelfri, er Atea berettiget til at fakturere omkostninger afholdt af Atea i den forbindelse. Sker omlevering eller afhjælpning ikke rettidigt, kan Kunden alene hæve aftalen eller kræve forholdsmæssigt afslag.

6.5. Kunden kan alene hæve aftalen for den del af den samlede leverance, der er forsinket, herunder ved force majeure, eller lider af mangler. 

6.6. Solgte produkter tages kun retur efter forudgående skriftlig returaftale med Ateas salgsafdeling. Af returaftalen skal fremgå, hvilke produkter der kan returneres, deres beskaffenhed, samt til hvilken pris produkterne krediteres. Kunden forpligter sig til at vedlægge en kopi af returaftalen i hvert kolli, der returneres. Atea forbeholder sig ret til at tilbagesende produkter, hvor der ikke er vedlagt returaftale. Al returnering sker for Kundens regning og risiko. 

7. ERSTATNING 

7.1. Atea er ikke ansvarlig for indirekte tab, herunder tabt avance, goodwill, manglende eller ikke opnåede økonomiske fordele og målsætninger, produktionstab, tab af data, tab som følge af at Ateas leverancer ikke kan benyttes som forudsat, eller tab som følge af at en aftale med tredjemand falder bort eller misligholdes. Ateas erstatningsansvar er begrænset til forhold, der udgør grov uagtsomhed. 

7.2. Ateas ansvar for ethvert tab eller skade er beløbsmæssigt begrænset til 25 % af det beløb, Kunden har erlagt for produktet eller ydelsen, hvorpå kravet baseres, og kan maksimalt udgøre kr. 250.000. 

7.3. Atea er ikke ansvarlig for tingskade, herunder skade på bygninger, opstået som følge af defekt ved det solgte produkt. Atea er heller ikke ansvarlig for skade på produkter, der er fremstillet af Kunden, og hvori Ateas produkter indgår eller for produkter, hvori sådanne af Kunden produkter indgår. Atea fraskriver sig således i videst muligt omfang og i overensstemmelse med præceptiv dansk ret, produktansvar og ansvar mellemhandler. I den udstrækning Atea måtte blive pålagt et produktansvar over for tredjemand, er Kunden forpligtet til at holde Atea skadesløs i samme omfang, som Ateas ansvar er begrænset. 

8. OPLYSNINGSPLIGT 

8.1. Oplysninger fra Atea eller en af Ateas forretningsforbindelser vedrørende produkters anvendelighed, vægt, dimensioner, kapacitet og tekniske data i kataloger, brochurer, prospekter, annoncer og lignende, er alene at betragte som omtrentlige og kan ikke anses som tilsikrede, og Atea er ikke ansvarlig for, at det leverede opfylder Kundens behov eller anvendelsesformål, medmindre Kunden har krævet dette, og dette er accepteret af Atea. Atea tager forbehold for konstruktions- og/eller designændringer før leveringstidens indtræden og under forløbet af flere leveringer. 

8.2. Kræver produkter en særlig beskrivelse med henblik på installation, tilslutning, drift og/eller vedligeholdelse, vil Atea forsyne Kunden med sådanne beskrivelser senest på leveringstidspunktet. Atea kan foreskrive, at en sådan beskrivelse behandles fortroligt. Atea er ikke forpligtet til at udlevere kildekoder. 

8.3. Atea kan tilbyde Kunden at installere det leverede i overensstemmelse med producentens retningslinjer. For sådan installation beregnes de af Atea til enhver tid gældende timesatser. Ateas installation udskyder ikke tidspunktet for risikoens overgang eller forfaldsdagen for betaling for de leverede produkter. 

9. BRUGSRET, GARANTI OG OVERDRAGELSE TIL TREDJEMAND 

9.1. Omfatter aftalen standardsoftware eller softwareudvikling foretaget af Atea specifikt til Kunden, opnår Kunden en ikke-overdragelig og ikke-eksklusiv brugsret til den software, der er anført i aftalen. Brugsretten er begrænset til det i aftalen angivne antal samtidige brugere, og såfremt dette ikke er angivet, gælder brugsretten kun for det udstyr, som softwaren ved leveringen er installeret på. Softwaren skal anvendes i overensstemmelse med instruktionerne i instruktionsbøger og lignende materiale. Kunden må ikke kopiere softwaren og/ eller dokumentationsmaterialet og må ikke foretage ændringer i softwaren uden forudgående samtykke fra Atea. Foretager eller lader Kunden foretage ændringer i softwaren, bærer Kunden selv det fulde ansvar for ændringerne. 

9.2. Det leverede er alene undergivet Ateas underleverandørers eller producenters garantier, garantiperioder og reklamationsfrister og vilkårene herfor. Atea giver ingen selvstændige garantier eller rettigheder i øvrigt for det leverede.

9.3. Atea forbeholder sig ret til at udskifte dele af en leverance med dele af samme kvalitet som de oprindeligt aftalte, såfremt Kunden skriftligt informeres om sådanne udskiftninger, når der er tale om leverancer, hvor det ikke i almindelighed er afgørende for Kunden, om produktet er fra den ene eller anden producent. Atea er i øvrigt berettiget til at foretage mindre ændringer i leverancer, hvor det skønnes teknisk nødvendigt. 

9.4. Atea er berettiget til at overdrage sine rettigheder og forpligtelser til koncernforbundet selskab. 

10. TVISTER 

10.1 Tvister i anledning af nærværende salgs- og leveringsbetingelser afgøres efter dansk ret, dog undtaget dansk rets lovvalgsregler. Værneting for retssag anlagt af Kunden mod Atea er Ateas hjemting. Værneting for retssag anlagt af Atea mod Kunden er Ateas hjemting eller Kundens almindelige hjemting, efter Ateas valg.


Atea A/S | CVR-nr. 25 51 14 84 | Lautrupvang 6, 2750 Ballerup | tlf. +45 7025 2550


Version af 1. august 2022 



Behandling af persondata


Atea eShop konto og online handel

Når du opretter en konto i eShop for at bestille produkter og services, behandler vi dine person- og kunderelaterede data ifølge de betingelser og vilkår, der er beskrevet i vores persondatapolitik. Vi behandler desuden de personlige oplysninger, du deler med os via diverse formularer.


For konti der repræsenterer virksomheder i eShop behandler vi personlige data såsom navn, email og evt. telefonnummer (for 2-faktorgodkendelse). Persondata såsom antal ansatte kan også gemmes på kundens forespørgsel. Såfremt kontoindehaveren ikke har været logget ind i 36 måneder, vil kontoen automatisk blive slettet.


Klik her for at læse Ateas fulde persondatapolik.