Spring til indhold
Nyhed29-11-2018

Ateas vej til en virkelig solid compliancefunktion

CSR.dk har interviewet Malene Rhode Carstensen og Palle Skaarup om Ateas arbejde med at udvikle og implementere et omfattende complianceprogram. Artiklen kræver login, men du kan læse et sammendrag nedenfor, eller få 30 dages gratis adgang her.

 

Sammendraget er baseret på artikel af Eva Harpøth Skjoldborg, CSR.dk.

“Compliancearbejdet fik et ordentligt boost”

Denne historie handler ikke om ”sagen”. Den handler om, hvordan man etablerer et top-tunet compliance-program. Hvordan sådan et ser ud, og hvad der er afgørende for at lykkes med at udvikle et sådant. Kronen på Ateas store arbejde med compliance blev foreløbigt, at Atea i december 2017 blev certificeret i forhold til den internationale standard for antikorruption, ISO 37001, som de første i de nordiske lande.

 

I Atea kalder de arbejdet frem mod det nye compliance-program for ”self-cleaning”. Det har de Kammeradvokatens ord for, at de har gjort rigtig grundigt, og Atea er de første til at indrømme, at ”sagen” har virket stærkt motiverende for arbejdet med compliance.

 

Der er stadig konstante påmindelser i den interne kommunikation, som er med til at holde compliance levende. Desuden skal alle medarbejdere hvert år gennemføre en online træning inden for compliance og skrive under på, at de vil leve op til kravene. Og så er der en del helt konkrete måder at gøre tingene på, som er blevet ændret som følge af arbejdet med self-cleaning og certificeringsprocessen.

 

Det agerer medarbejderne i dagligt. Og som et udtryk for den stadige interesse for emnet hos medarbejderne, er den side på intranettet, der handler om compliance, nu den anden mest populære. For ingen vinder nogensinde over siden med kantinens menu.

 

Spørger man Atea, hvorfor de er lykkedes med at få udviklet og implementeret et solidt compliancesystem og komme godt ud på den anden side af ”sagen”, peger de på fire ting: transparens, højest mulige ambition, involvering af og tryghed for medarbejderne og en compliancefunktion, som kendte og forstod forretningen.

 

Sagen endte i en bøde på 10 millioner og et mærkbart omsætningstab foranlediget af at et midlertidigt stop for samhandel med den offentlige sektor, som blev indført i juni måned 2018 og ophævet igen i september, da Kammeradvokaten udtalte, at Ateas oprydningsarbejde havde været grundigt nok til at offentlige virksomheder kunne fortsætte med at bruge Atea som leverandør. 

 

Læs hele artiklen her