Nyhed22-06-2023

Atea genvinder SKI 50.10 kontrakten på print- og kopiydelser og kan fortsætte samarbejdet med stat og kommuner i yderligere fire år.

Med Ateas genvinding af SKI 50.10 kan virksomheden fortsætte sin leverance af relevante produkter inden for kopi og print, herunder printere og multifunktionsprintere, til stat og kommuner. Kontrakten er tildelt tre ligestillede leverandører, der udover Atea omfatter Konica Minolta og Ricoh Danmark. Den nye rammeaftale har en samlet værdi på 885 millioner kroner over hele løbeperioden.
Atea Ballerup Bygning

Senior Vice President Sales i Atea Brian Borella Wulf er begejstret for at Atea igen er at finde på aftalen:

”Det, at SKI igen tildeler aftalen til Atea som eneste forhandler, er virkelig en cadeau, og et signal om, at Ateas tilbud er yderst attraktivt for det offentlige Danmark. Atea tilbyder en lang række serviceydelser, og har desuden et yderst effektivt logistikapparat, som gør os konkurrencedygtige”.

SKI starter implementeringen af aftalen med henblik på idriftsættelse d. 1. september 2023.

Højere grad af fokus på miljø og klima

En af forudsætningerne i udbuddet har været, at produkterne skulle opfylde en række krav til bæredygtighed og energiforbrug baseret på en TCO-beregning, der omfatter bl.a. pris på hardware, pris på strømforbrug og CO2-udledning i henhold til Miljøstyrelsens retningslinjer.

”I Atea arbejder vi altid med miljø og klima for øje, og derfor glæder det os, at udbuddet bærer præg af endnu højere grad af fokus på miljø og klima. Vi har en unik position i forsyningskæden, hvor vi foretager os så ansvarlige indkøb som muligt og efterfølgende kan rådgive vores kunder, så de foretager sig så klima- og miljøvenlige indkøb som muligt”, siger Senior Vice President Sales i Atea Brian Borella Wulf.

Et af målene for aftalen er også, at maskinerne i højere grad skal repareres fremfor udskiftes. Desuden er der også stillet krav om, at produkterne skal leve op til type 1-miljømærker som Svanemærket, TCO Certified og Der Blauer Engel.

”Atea bestræber sig på at foretage ansvarligt indkøb af materialer med fokus på mere bæredygtig udnyttelse af naturressourcer. At Atea er leverandør på SKI 50.10, under de forudsætninger, skal ses som en anerkendelse af, at vores produkter og ydelser understøtter en sundere og mere klima- og miljøvenlig tilgang til offentlige indkøb og kontormiljøer. Det er noget vi godt kan være stolte af”, uddyber Sustainability Manager i Atea Andreas Schjølin.

Nemmere opfølgning via selvbetjeningsportal

I aftalen er det også specificeret at leverandørerne skal kunne tilbyde kunderne en samlet digital portal, som vederlagsfrit skal hjælpe kunderne til at få et bedre overblik over deres maskiner samt give mulighed for nemmere opfølgning på leveringer og fakturering.

Atea har en lang historik med at servicere den offentlige sektor, og er nu tilstede på 10 SKI-aftaler.