Pressemeddelelse 20-10-2022

Atea afslutter 3. kvartal med flot vækst på både top og bund

Atea leverer endnu et positivt kvartalsresultat og en omsætningsvækst på 26 procent i forhold til sidste år.

Ballerup, den 20. oktober 2022 – Atea Danmark fremlægger i dag sit regnskab for tredje kvartal 2022. Regnskabet viser en omsætning på 1,6 mia. kr., hvilket er 26 procent højere end samme kvartal sidste år. Det samlede resultat før skat (EBIT) ender på 18,4 mio. kr., som er en forbedring på 10,2 mio. kr. i forhold til samme kvartal i 2021.

”Vi har oplevet en fremgang i leveringssituationen her i tredje kvartal, og nu kan vi eksekvere på en del af den back log af ordrer, som vi har haft. Det er en af årsagerne til, at vi oplever en super flot vækst i omsætningen. Vi ender også med et større positivt resultat på bunden end sidste år, så jeg er godt tilfreds med den fremgang, som vi har opnået, ” siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

Flere opdager værdien af at genbruge it-udstyr

Udover en forbedring af leveringssituationen, så skyldes den øgede omsætning blandt andet også en større efterspørgsel efter Ateas bæredygtige it-genanvendelseskoncept, Atea Return.

”I dette kvartal oplever vi endnu en gang fremgang på vores service Atea Return, som netop hjælper kunderne med at genbruge it-udstyr. Det viser, at endnu flere af vores kunder har taget bæredygtighedsagendaen til sig og samtidig kan se, hvordan det skaber værdi. Det er god forretning for vores kunder, og det er en god forretning for fremtiden,” siger Kathrine Forsberg.

Ved at genbruge it-udstyr kan en virksomhed reducere sit CO2-aftryk med op til 43 procent. Atea Return benytter bedste praksis indenfor sikkerhed, hvilket betyder, at datasletning er godkendt af både NATO og Datatilsynet.

Global krise øger efterspørgsel efter energibesparende løsninger

I et kvartal, der har været præget af global usikkerhed, som generelt udfordrer markedet, oplever Atea en stigende efterspørgsel efter energibesparende løsninger.

”Lige nu står mange virksomheder over for ekstreme energiregninger, og derfor er det naturligt at mange søger efter løsninger til at nedbringe energiforbruget. Det kan vi mærke i Atea, hvor flere kunder – både offentlige og private – efterspørger især digitale energiløsninger til bygninger. Det er for eksempel sensorer til lys, skærme, ventilation, installering af solceller og endnu vigtigere - software, som kan oversætte de store mængder af data om energiforbrug, til konkrete databaserede anbefalinger,” siger Kathrine Forsberg.

Energiforbruget i bygninger udgør op til 40 procent af det samlede energiforbrug i Danmark, og derfor er der her et stort potentiale for energibesparelser.

Atea-koncernen leverer rekordhøjt plus

Den samlede Atea-koncern, Nordens største leverandør af it-infrastruktur med mere end 7.500 medarbejdere i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Letland og Estland, afslutter tredje kvartal med en rekordhøj omsætning på NOK 10,4 milliarder samt bundlinje på NOK 284 millioner (EBIT). Læs mere om resultaterne for både Danmark og Atea-koncernen her.

Nanna Benting Pelch, PR & Communications, Atea

E-mail: nabe@atea.dk