Pressemeddelelse 21-12-2022

Atea scorer høj international miljø- og klimakarakter

Ballerup, 21. december 2022 – Atea er blevet tildelt karakteren A- i Carbon Disclosure Projects’ (CDP) årlige klimaopgørelse. Atea har deltaget i CDP-rapportering siden 2010, og A- er Ateas hidtil højeste mærkning. Sammenlignet ligger det europæiske gennemsnit på karakteren B og gennemsnittet for it- og softwareudviklingssektoren ligger på karakteren C.

CDP er bredt anerkendt som en af verdens førende miljø- og klimagennemsigtigheds non-profit-organisationer, og derfor er karakteren vigtig for en virksomhed som Atea, der i mange år har arbejdet målrettet med bæredygtighed og grøn it, som CEO i Atea Danmark Kathrine Forsberg siger:

Vi er rigtig glade for karakteren A- og den anerkendelse vi dermed har fået fra CDP. Vi har i lang tid haft vores fokus på bæredygtighed, og vi arbejder hele tiden på at reducere vores miljø- og klimapåvirkning. En score som denne er med til at understrege, at vi er på rette vej”.

CDP er en international non-profit-organisation, der arbejder med gennemsigtighed ift. virksomheders miljø- og klimapåvirkning. CDP har undersøgt 18.000 virksomheder, deres klimadata og miljøpåvirkning. Efter dataene er blevet analyseret af CDP får virksomheden tildelt en karakter, og her ligger Atea i top 17%.

CDP tildeler karakteren A til virksomheder, som bl.a. tager ansvar for sin miljøpåvirkning, og har målbare og videnskabsbaserede klimaomstillingsstrategier.

Atea blev tidligere i år kåret som verdens mest bæredygtige it-servicevirksomhed af Corporate Knights Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder.

For yderligere information
Nanna Benting Pelch, PR & Communications, Atea
E-mail: nabe@atea.dk
Telefon: +45 3078 0353

Atea bygger et bæredygtigt Danmark med it
Som Nordens største it-leverandør tager Atea ansvar for at reducere it-branchens negative klimaaftryk. Atea iværksætter løbende initiativer, der skal nedbringe Ateas CO2-udledning og inspirere branchen til at følge trop. It og teknologi spiller en central rolle i den grønne omstilling, og vi arbejder derfor også på at hjælpe vores kunder med at reducere deres negative klimaaftryk gennem de rette digitale løsninger. Atea har blandt andet modtaget den højeste anerkendelse fra vurderingsbureauet EcoVadis for vores bæredygtighedsindsats (2022) og er listet på Corporate Knight’s Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder (2022).

Om CDP

CDP er en global non-profit-organisation, der arbejder internationalt med miljø- og klimagennemsigtighed. CDP blev grundlagt i år 2000 og arbejder med mere end 680 finansinstitutter med over $130 USD i aktiver. CDP anmoder om data på vegne af mere end 475 institutionelle investorer og anvendes af finansielle beslutningstagere i deres investeringer, udlån og forsikringsanalyse. Næsten 20.000 virksomheder verden rundt tilsendte CDP data i 2022, herunder mere end 18.700 virksomheder til en værdi af halvdelen af den globale markedsværdi.