Spring til indhold
12-06-2023

Dyk ned i fodboldens dataverden: Et succesfuldt hackathon med DBU

Atea og Dansk Boldspil-Unions Performance-afdeling har i fællesskab netop afholdt et utroligt spændende og succesfuldt hackathon. Dette hackathon gav deltagerne en enestående mulighed for at udforske data fra kvindelandsholdets deltagelse i EM 2021 og præsentere deres indsigter for en jury bestående af fodboldanalytikere og Ateas data scientist, som til daglig er en del af DBU Performance.

Formålet med hackathonet var klart: At give deltagerne en dybere forståelse af, hvordan data kan bruges til at udvinde værdifulde indsigter og optimere præstationer i fodbold. Hackathonets opsætning var designet til fodboldinteresserede med forudgående kendskab til programmering, men alle var selvfølgelig velkomne.

Deltagerne skulle arbejde med et omfattende datasæt fra EM 2021, der inkluderede spilleraktioner, taktiske oplysninger, kampresultater og tracking data. Ved at kombinere deres kreative tankegang og analytiske færdigheder, fandt deltagerne nye og interessante sammenhænge, som kunne bidrage til at forbedre spillerpræstationerne og træningen.

Ateas data scientist og fodboldanalytikere fra DBU Performance udgjorde juryen under hackathonet. Juryen var generelt imponerede over deltagerne og deres præsentationer, og havde svært ved at udpege de bedste projekter. Deltagerne formåede at fremlægge komplekse analyser på en forståelig måde og kom med konkrete anbefalinger til forbedring af holdets præstationer. De demonstrerede det enorme potentiale, der ligger i at kombinere fodboldviden med dataindsigt.

Lad os nu dykke ned i nogle af de spændende projekter, der blev præsenteret under hackathonet:

Førstepladsen - Gruppenavn: "Fedt spil, fedt navn":

Gruppen havde valgt at finde den bedste start 11'er på tværs af alle spillerne i Danmarks EM-gruppe. De implementerede en simpel score, som byggede på "expected threat", dueller og interceptions. De begrundede valget af deres metrikker flot, men imponerede også med at have konstrueret en algoritme, der fandt den optimale start 11’er på baggrund af hver spillers score og hvilke positioner, spilleren havde spillet under slutrunden.

Andenpladsen - Gruppenavn: "Vaticanis":

Gruppen havde valgt at arbejde med trackingdataene, hvor opgavebeskrivelsen var åben. Gruppen havde valgt at undersøge, hvilke spillere der er gode til at finde rum på modstandernes banehalvdel. Sværhedsgraden af opgaven talte op for gruppen, som var én af kun to grupper, der havde kastet sig over trackingdataene. De havde bl.a. konverteret trackingdataene fra "bredt" til "langt" format og tjekket op imod et andet datasæt for at validere deres resultater.

Tredjepladsen - Gruppenavn: "Datadriblerne":

Gruppen havde valgt at forsøge at udskifte en dansk landsholdspiller med en valgfri spiller fra EM-gruppekampene. De lokaliserede vha. forventet mål (xG) den danske angriber, der havde underpræsteret mest, og fandt hendes udskiftning på det tyske landshold, som havde den angriber der havde overpræsteret mest ifølge samme udregning. De havde også kigget på de bedste afleveringer målt på forventet trussel (xT) og kombineret denne undersøgelse med dueller og boldtab for at finde forskellige typer af forsvarsspillere - dem, der laver få store fejl og dem, der laver mange små fejl.

Disse tre projekter demonstrerer den kreative tilgang og tekniske dygtighed, som deltagerne udviste under hackathonet. Deres indsigtfulde analyser og innovative tilgange bidrog til at udforske dataene på nye og spændende måder.

Første, anden og tredjepladsen gik selvfølgelig ikke tomhændede hjem. ”Datadriblerne” tog hjem med hver sin signerede bold, ”Vaticanis” fik hver en landsholdstrøje signeret af hele kvindelandsholdet, mens førstepladsen, ”Fedt spil, fedt navn”, vandt både signerede landsholdstrøjer samt en tur ’behind-the-scenes’ til kvindelandsholdets træningskamp inden de drager mod VM i Australien/New Zealand.

Atea er glade for og stolte over at se, hvordan datavidenskab og teknologi kan hjælpe i fodboldverdenen og åbne døren for nye muligheder og indsigt. Vi ser frem til at fortsætte vores partnerskab med DBU og deltagerne i fremtiden og er sikre på, at vi sammen kan skabe positive forandringer for dansk fodbold.

Bruges dine data fornuftigt?

Data gemmer på indsigt. På samme måde, vi hjælper DBU og Kvindelandsholdet med at kvalificere deres data, kan vi også hjælpe dig med at skabe struktur, indsigt og resultater.

 

Ønsker du at høre mere, kan du kontakte:

Bjarke Bolding, Innovation & Tech Lead, på telefon 30 78 16 07 eller mail dataandai@atea.dk