Spring til indhold
Tilbage til Cases

Digital udrulning fra Royal Greenland: Grønlandske fiskere står på tærsklen til en digital revolution

iPhones og en forretningskritisk iOS app fra softwareudvikleren Trifork skal i rekordfart gøre grønlandske fiskere digitale. Ateas supply chain og device management spiller en afgørende rolle for den digitale udrulning.
Royal Greenland
It-løsninger og services

Royal Greenland er i fuld gang med at digitalisere arbejdslivet for potentielt set 2.200 fiskere, som er underleverandører til Royal Greenland. I centrum står en samlet iOS løsning, der på kort tid vil afløse tidskrævende papirarbejde med en digital, sikker og problemfri løsning.

Digitalt win-win

Inden for et par år regner Royal Greenland med, at op imod 1.600 fiskere vil benytte sig af virksomhedens nyudviklede iOS løsning. Spydspidsen i den digitale omstilling omfatter udleveringen af hundredvis af iPhones. På de mobile enheder kan fiskerne, via en forretningskritisk og brugervenlig iOS app udviklet af Trifork, dokumentere kvalitet, mængde og bifangst sammen med det geografiske fangststed.  

Ifølge Lars Bo Hassingaard Jensen, Corporate IT Manager i Royal Greenland, er det netop den digitale fangstdokumentation bag løsningen, der er den helt store gevinst – både for fiskerne selv og for Royal Greenland.

”For hvis det er nemt for fiskerne, er det også nemt for os.”

”Royal Greenland er en volumenforretning med over 70.000 transaktioner om året mellem fiskerne og vores 37 fabrikker i Grønland. Derfor er vi afhængige af, at indkøbsprocessen foregår smidigt og problemfrit.”

Den nyudviklede app til fiskerne integrerer til Royal Greenlands SAP system gennem SAP Fast Start - et koncept, som udspringer af Apple og SAPs strategiske samarbejde. Det overflødiggør tidligere tiders tidskrævende papirarbejde og betyder, at underleverandørerne hurtigere og mere præcist end tidligere kan afregne fangsten, hvilket er et absolut kerneelement for fiskerne.

 

app

 

Bæredygtighed er en god forretning

For en af Grønlands største arbejdsgivere, Royal Greenland, og for fiskerne rummer digitaliseringen af fiskerierhvervet også en betydelig økonomisk gevinst, fordi det bæredygtige fiskeri nu kan dokumenteres digitalt. Fx sikrer appen dokumentation på fangstredskaber og fangstområder.

Derudover er muligheden for at dokumentere bifangsterne digitalt den helt store gamechanger, fortæller Lars Bo Hassingaard Jensen. Bifangstdokumentationen skal nemlig være i orden, før fiskeriet kan blive MSC-certificeret – mærkningen for bæredygtigt fiskeri, der åbner døren på tværs af markeder. Og her er der specielt fokus på bifangsten i forhold til rognfiskeriet, fortæller han.

”Vi har rigtig mange dokumentationskrav over for både myndigheder og kunder. Myndighederne kræver dokumentation af bl.a. fangstredskaber, positionering af fangststeder, hvor mange dage fiskerne har været ude og ikke mindst, hvor mange kilo fiskerne lander af hensyn til kvotestyring. Kunderne vil gerne have dokumentation på, hvor fisken kommer fra og hvem der har fanget den.”

Fiskere adopterer digital løsning

Ifølge Lars Bo Hassingaard Jensen kommer de grønlandske fiskere ofte fra små isolerede bygder, hvor mange fiskere fx ikke har en mailadresse. Dertil kommer de logistiske udfordringer med udleveringen af iPhones på et ofte uvejsomt hjørne af kloden, der dækker et område på størrelse med Vesteuropa.

På den baggrund er han ganske godt tilfreds med, at godt 170 fiskere på under et halvt år har adopteret den digitale løsning. Set i forhold til den helt særlige geografi og målgruppe er han også glad for, at Ateas supply chain også hjælper med den logistiske udrulning.

”Atea har en god forståelse af, hvor vi er som virksomhed. Derfor finder Ateas medarbejdere også hurtigt løsninger på problemerne, når de opstår, og sørger for gode brugeroplevelser ved hjælp af managed services. Indtil videre kan vi konstatere, at både Ateas device management og logistikken med fysiske leverancer i Grønland fungerer godt.”

Atea har pakketeret løsningen og er end-to-end service provider på device-delen med klargøring af cover, glas, app, forsikring, managed MDM og finansiering.

”Generelt har iPhones i Grønland en ’wow-effekt’ blandt den yngre befolkning, så valget af device passer rigtig godt til dem, vi gerne vil have i tale. Derudover er sikkerheden, administrationsmulighederne, skalérbarheden og driftssikkerheden på iOS-platformen mere attraktiv end alternativerne”

— Lars Bo Hassingaard Jensen, Corporate IT Manager

iPhones med wow-effekt

Atea leverer iPhones til fiskerne ud fra fire forskellige hubs i Grønland. Valget af iPhone spiller en væsentlig rolle i seafood virksomhedens bestræbelser på at rekruttere og fastholde yngre grønlandske fiskere med gå-på-mod.

”Generelt har iPhones i Grønland en ’wow-effekt’ blandt den yngre befolkning, så valget af device passer rigtig godt til dem, vi gerne vil have i tale. Derudover er sikkerheden, administrationsmulighederne, skalérbarheden og driftssikkerheden på iOS-platformen mere attraktiv end alternativerne.”

Og når Lars Bo Hassingaard Jensen kigger ud over de fiskere, som indtil videre har valgt at digitalisere deres førhen analoge hverdag, lover det godt for fremtiden.

”Det er de mest aktive fiskere, der indtil nu har taget løsningen til sig,” siger han og uddyber:

”Royal Greenland vil gerne være med til at digitalisere det grønlandske samfund og erhvervsfiskeriet, så vi også i fremtiden kan tiltrække unge mennesker. Vi har i hvert fald udviklet en platform, vi kan bygge videre på og som kommer til at gøre en forskel for fiskeriet i Grønland.”

 

Sådan hjælper Atea Royal Greenland:

  • Atea leverer iPhones til Royal Greenlands udrulning af løsningen og iOS app til fiskere (underleverandører) i Grønland
  • Atea har pakketeret løsningen og er end-to-end service provider på device, klargøring med cover og glas, app, forsikring, managed MDM og finansiering
  • Teknologierne og best practices fra Apple og SAP samarbejdet, gør det muligt at accelerere udviklingen af brugervenlige og driftssikre native apps til iOS, mens de fuldt ud udnytter hardware og softwaren – som brugerne allerede er fortrolige med
  • Med SAP Fast Start - i samarbejde med Trifork – leveres brugervenlige og pakketerede iOS løsninger til forretningskritiske processer i SAP

Atea SAP Fast Start

Tilbage til Cases