”Hvis corona-epidemien var kommet for fem år siden, havde vi ikke været klar.”
Ordene kommer fra Josva Kleist, der til daglig er ansvarlig for compute og storage-platformen i NORDUnet – en fællesnordisk netværksoperatør for højere læreanstalter, der hoster Zoom-møder og gør optagede forelæsninger tilgængelige for tusindvis af forskere og universitetsstuderende i de fem nordiske lande.
Han lægger ikke skjul på, at corona har tryktestet kapaciteten på NORDUnets online mødeplatform. Allerede i dagene og ugerne omkring den første epidemi-nedlukning i foråret 2020 steg presset enormt.
Bruger-eksplosion
Dengang kunne Josva Kleist sammen med sine seks kollegaer iagttage et veritabelt boom i brugen af Zoom-tjenesten, som er en af universiteternes primære samarbejdsplatforme. Nedlukningen betød, at antallet af samtidige brugere steg fra 5.000 til 200.000 på få dage, husker Josva Kleist.
”Vores daværende infrastruktur var ikke dimensioneret til den belastning, så den midlertidige løsning blev at køre Zoom-tjenesten i skyen, mens vi udbyggede vores on prem-kapacitet,” siger Josva Kleist og fortsætter:
”Heldigvis kunne vi – med hjælp fra Ateas konsulenter – installere nye servere fra Lenovo. Zoom bliver afviklet i realtid, hvilket stiller store krav til serverkapaciteten, men vi har løbende været i stand til at tilføje nye Lenovo-servere. Derfor kunne vi uden større problemer håndtere den voldsomme efterspørgsel på online-møder.”
Gode forbindelser
Udover tilgangen af servere fra Lenovo har den nye storage-platform, som IBM har implementeret med Atea som leverandør, også spillet en væsentlig rolle i NORDUnets succesfulde coronahåndtering. Storage-platformen er baseret på IBM Elastic Storage Server Appliance. Ifølge Josva Kleist har den seneste tids udfordringer bevist, at løsningen matcher NORDUnets behov for en hurtig og omkostningseffektiv medie-storage platform, der løbende udbygges til at matche behovet.
Storage-platformen håndterer en række vitale tjenester - herunder afviklingen af optagede forelæsninger.
”Atea har løbende sat os i forbindelse til de rigtige folk hos både IBM og Lenovo. Det har givet os en direkte dialog med producenterne, så vi bl.a. har kunnet forebygge leveringsproblemer.”
Zoom-platform vækker misundelse
Selv betegner Josva Kleist det som ”rent held”, at NORDUnet i tiden op til den første nedlukning af samfundene i de nordiske lande allerede havde et robust storage-setup på plads. Udskiftningen blev nemlig ikke igangsat pga. en truende global krise, men fordi den mere eller mindre hjemmebyggede platform ikke længere kunne håndtere den voksende datastrøm.
”Derudover kigger mange andre forskningsnetværk og universiteter i Europa misundeligt på vores Zoom-platform. Ingen af vores kollegaer har i samme periode været i stand til at levere den tilsvarende tjeneste som en on prem-løsning uden kapacitetsproblemer.”
- Rådgivning ifbm. udbud og implementering af IBM Elastic Storage Server Appliance platform
- Dialog-koordinator og primært forbindelsesled mellem NORDUnet og eksperter fra IBM og Lenovo
- Løbende bestilling og levering af Lenovo-servere til udbygget Zoom-kapacitet
- Før corona var der 5.000 samtidige brugere via NORDUnet
- Under corona peakede NORDUnet på 280.000 samtidige brugere og nu ligger tallet på omkring 80.000 samtidige brugere