Nyhed16-01-2017

Er din mobiltelefon hurtigere end dit datacenter?

Flash tager over på den brede front. Hovedsageligt pga. forbedring af ydelse, men begrundelser er der nok af. Tricket er at vælge den rigtige løsning for din virksomhed. Vi er i den fjerde generation af flash-lagring, og nu følger arkitekturen også med de hurtige disken. Scale-out er begrebet som indikerer at det er muligt at udvide flash-lagring betydeligt uden at miste ydelse. Desuden falder priser hurtigt på flash.

Vi ved ikke, hvornår flash og mekaniske diske vil koste det samme, og det er heller ikke så vigtigt. Allerede nu ser vi ofte, at data kan reduceres med en faktor på 4:1, og nogle gange mere, så selvom en flash-disk er fire gange dyrere så går det op, siger Rasmus Ølbye fra Dell EMC.

EMC har fire forskellige produktfamilier, der kun bruger flash og de skiller sig meget ud.
- Seneste er DSSD som jeg vil beskrive mere som en forøgelse af serverhukommelse. Anvendelsesområdet er hovedsagelig meget store databaser, og systemet har uovertruffen ydeevne med 100 mikrosekunders responstid og 10 millioner IOPS.

Unity All Flash introduktionsmodellen og prisen gør at "all-flash” også kan tilpasses til et lavere budget. Rasmus beskriver systemet som "muligvis det mest let anvendelige flash-storage i verden."

XtremIO er præcis, hvad det lyder som

Ekstrem ydelse og anvendelsesområdet er først og fremmest Copy Data Management af kritiske systemer.
- Vi havde en kunde, der bare stod og måbede, da vi viste, at vi kunne kopiere deres database på et øjeblik. Den gamle storageløsning gik i knæ i to dage for at få en fuldt funktionel kopi.
Konsolidering er den ting med VMAX der kan skaleres op til store mængder data. Du kan indsætte mange forskellige programmer på samme maskine og forvente ydelse i enterprise-klasse som skaleres.
- Kunderne kan forvente lidt mere af os, så vi har et program kaldet "Expect more". Kort sagt handler det om, at vores flashsystemer er dækket af en tre års garanti, hvor du får dine penge tilbage, hvis der er et problem, vi ikke kan løse.

- Vi garanterer også den samme type vedligeholdelse på systemer i hele levetiden. For XtremIO, VMAX, og Unity gælder dette i hele 10 år, afslutter Rasmus Ølbye.

Ydelsen har altid været en god grund til at gå over til flash. Prispres, effektivitet og levetid er søm i kisten for de mekaniske diske. Selv i dit datacenter.