Nyhed07-11-2019

Vesterbro Ny Skole i løvens hule hos it-leverandør

Torsdag den 7. november var 6.s fra Vesterbro Ny Skole på besøg hos it-virksomheden Atea i Ballerup. Her fremlagde eleverne en række it-projekter som en del af det nationale initiativ Coding Class, hvor børn får lov at prøve kræfter med at kode kreative løsninger på erhvervslivets problemstillinger.

6. s fra Vesterbro Ny Skole sammen med medarbejdere fra Atea. Benjamin Otto Them Burø og Rita Harmsen Bo er henholdsvis nummer et og to fra højre på forreste række.

Hvordan lyder det med en robot, der affaldssorterer skrald fra et klasselokale? Eller hvad med en dyst i et labyrintspil, hvor væggene er giftige, for at afgøre hvem der skal udføre en arbejdsopgave?

Det er et par af de bud, som eleverne fra 6.s fra Vesterbro Ny Skole torsdag i et Løvens Hule-inspireret setup præsenterede for et dommerpanel bestående af medarbejdere fra landets største it-leverandør Atea. Besøget var en del af det nationale initiativ Coding Class, hvor IT Branchen i samarbejde med en række virksomheder og kommuner siden 2016 har givet mere end 7.000 skolebørn mulighed for at prøve kræfter med virkelige teknologiske udfordringer.

Torsdag har otte grupper af elever fra klassen udarbejdet hver deres visuelle præsentation i kodningsprogrammet Scratch.

De mange gode projekter bliver lystigt debatteret og får anerkendende klapsalver med fra både de andre elever, men også fra Ateas it-eksperter. Eleverne vurderes efter, hvor gennemarbejdede projekterne er, og i hvilken grad de trækker tråde til den virkelige verden.

”Det er godt tænkt, at I inddrager dataindsamling i projektet,” og ”ansigtsgenkendelse er også noget, vi bruger,” lyder det blandt andet fra dommerpanelet.

Lærerigt for eleverne

Eleverne fra Vesterbro Ny Skole har været glade for at deltage i Coding Class og prøve kræfter med nogle reelle problemstillinger i erhvervslivet og samfundet.

“Det har været sjovt at kode og se alle de mærkelige ting blive til et spil. Det har også været sjovt at lære noget nyt og fremlægge for de andre,” fortæller Benjamin Otto Them Burø fra 6.s., og hans klasseveninde, Rita Harmsen Bo, uddyber:

”Det sjoveste har været designet af vores projekt, og jeg har lært en masse nye ting.”

At lære noget nyt og få et indblik i it er også det primære formål med turen til Ballerup, fortæller Edina Koco, der er lærer for 6.s. Også 6. s’ to parallelklasser har været med i Coding Class sammen andre virksomheder.

”Vi har meldt os til Coding Class for at variere undervisningen og inspirere vores elever på længere sigt til at arbejde med it,” siger Edina Koco.

Initiativtageren bag Coding Class-samarbejdet mellem Vesterbro Ny Skole og Atea er Jakob Damgaard Laursen, der er specialkonsulent i Københavns Kommune. Han fortæller, at siden opstarten af Coding Class i 2016 har 130 københavnske folkeskoler været igennem et forløb, og der er i dag 94 virksomheder tilknyttet initiativet.