Nyhed29-03-2023

Atea genanvender mere end 600.000 brugte it-enheder på tværs af Norden

Atea har netop offentliggjort sin årlige bæredygtighedsrapport. Den viser, at mere end 600.000 it-enheder blev genbrugt eller livstidsforlænget i løbet 2022 igennem Ateas it-recycle program. Det er en stigning på 38 procent i forhold til sidste år.

I 2022 håndterede Atea 604.110 brugte it-enheder på sit logistikcenter i Växjö. Her bliver alt det brugte it-udstyr, som Atea indsamler i Norden, renset for data og herefter enten klargjort til at komme på markedet igen eller skilt ad for at genbruge materialerne. Det betyder blandt andet, at Atea i 2022 har livstidsforlænget 120.043 bærbare og 34.057 stationære computere.

”Som Nordens største it-infrastrukturleverandør har vi en ambition om at gå forrest i den grønne omstilling, og stigningen i antallet af enheder, som bliver indsamlet og livstidsforlænget, vidner om, at vores cirkulære forretningsmodel virkelig er ved at tage fart,” siger Kathrine Forsberg, administrerende direktør i Atea Danmark.

I alt sparede Ateas kunder 58.937 ton CO2 i 2022 alene ved at give nyt liv til it-udstyret. Det er ifølge den nye bæredygtighedsrapport en stigning på 19 procent i forhold til sidste år.

Flere får øjnene op for værdien af at genanvende brugt it-udstyr

De nye opgørelser i rapporten får også begejstringen frem hos Atea Danmarks Sustainability Manager, Andreas Schjølin:

”Det er positivt, at vi igen slår rekord i forhold til antallet af genanvendte enheder. At vi bliver bedre til at genanvende brugt it-udstyr, er vigtigt for at opnå en cirkulær økonomi, og derfor er det rigtig godt, at vores kunder, leverandører og samarbejdspartnere ser den værdi, genanvendelse har for klimaet, men også økonomisk,” siger han.

Atea har sat flere ambitiøse klimamål for 2030, og det er netop dem, som bæredygtighedsrapporten giver en status på. Et af målene er, at Atea genanvender lige så mange enheder, som virksomheden sælger.

”Vi er slet ikke i mål endnu, men der er ingen tvivl om, at vi har kæmpe forventninger til vores recycle-forretning i Danmark. Målet er, at vi fordobler vores genanvendelsestal igen til næste år. Vi kan se på den store tilslutning, der allerede har været til vores nyligt lanceret 100% Klub, at området indenfor genanvendelse af brugt it-udstyr for alvor er noget, som er ved at komme på virksomhedernes dagsorden,” siger Andreas Schjølin.

Atea lancerede 100% Klubben, der understøtter den cirkulære økonomi, i begyndelsen af 2023. Det er et gratis netværk for virksomheder, som skal bidrage til maksimal udnyttelse af brugte digitale enheder. Målet er, at medlemmerne på sigt skal kunne genbruge alle deres enheder en til en.

Nanna Benting Pelch, PR & Communications, Atea
E-mail: nabe@atea.dk