Nyhed17-01-2024

Atea anerkendt som en af verdens mest bæredygtige virksomheder for tredje år i træk

For tredje år i træk er Atea, Nordens største it-leverandør, blevet udnævnt som en af verdens 100 mest bæredygtige virksomheder af det anerkendte forsknings- og medieselskab Corporate Knights. Samtidig stiger Atea otte pladser på den samlede liste fra nr. 49 til nr. 41.

Ballerup, d. 17. januar 2024. For to år siden optrådte Atea for første gang på den anerkendte Global 100-liste over verdens mest bæredygtige virksomheder. Atea har gennem flere år arbejdet målrettet på at reducere sine CO2-emissioner og samtidig sikre en mere bæredygtig udvikling hos sine leverandører, partnere og kunder. Indsatsen bliver nu, for tredje år i træk, anerkendt på det prestigefyldte indeks.

Corporate Knights Global 100-indeks er en vurdering af virksomheders præstationer inden for bæredygtighed. Årets indeks indebærer en omfattende analyse af 6.733 virksomheder fra hele verden. Virksomheder, der er berettiget til vurdering, skal være offentligt noterede med en omsætning på over 1 milliard dollars (USD).

"Vi er meget beærede over at blive anerkendt på Corporate Knights Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder for tredje år i træk," siger Sustainability Manager i Atea Danmark Andreas Schjølin og uddyber:

"I Atea har vi truffet en strategisk beslutning om lede vores branche mod en bedre praksis inden for bæredygtighed i samarbejde med vores medarbejdere, kunder, leverandører og partnere. Atea stræber efter, at vi sammen med vores partnere kan inspirere vores kunder i rejsen mod en mere bæredygtig fremtid. Sammen kan vi gøre en forskel og skabe en verden, hvor bæredygtighed ikke bare er et mål, men en måde at drive forretning på".

Forbedret placering på den samlede liste
I år blev Atea tildelt en 41. plads på det samlede Global 100-indeks, hvilket er en ny rekord for virksomheden. Tidligere opnåede Atea en 49. plads i 2023 og en 51. plads i 2022. Atea er derudover også den højest placerede virksomhed inden for ”it-service”-kategorien for tredje år i træk.

”At Atea stiger otte pladser på den samlede liste, er ikke kun en anerkendelse af vores arbejde med mere bæredygtig it, men også en anerkendelse af at vi har formået at rykke ved status quo sammen med vores leverandører, partnere og kunder”, siger Andreas Schjølin og understreger vigtigheden af at hele it-branchen står sammen om en mere bæredygtig fremtid:

”Vi har i løbet af de sidste år haft stor fokus på at motivere hele it-branchen til, at igangsætte processer der skal optimere værdikæden ved produktionen af it-udstyr i en mere bæredygtig retning. Som Nordens førende leverandør af it-infrastruktur har vi et ansvar for hele tiden at arbejde på at blive mere bæredygtige, og hvis vi virkelig skal gøre en forskel, skal hele branchen løfte i samlet flok. Derfor afholder vi igen i år Atea Sustainability Forum, som er Nordens største mødested for mere bæredygtig it”.

Om Atea
Som Nordens største it-leverandør tager Atea ansvar for at reducere it-branchens negative klimaaftryk. Atea iværksætter løbende initiativer, der skal nedbringe CO2-udledning og inspirere branchen til at følge trop. It og teknologi spiller en central rolle i den grønne omstilling, og vi arbejder derfor også på at hjælpe vores kunder med at reducere deres negative klimaaftryk gennem de rette digitale løsninger. Atea har blandt andet modtaget den højeste anerkendelse fra vurderingsbureauet EcoVadis for sin bæredygtighedsindsats (2023) og er listet på Corporate Knight’s Global 100-indeks over verdens mest bæredygtige virksomheder (2023).

Om Global 100 Index
Global 100-indekset er en rangering af verdens mest bæredygtige virksomheder. For at være kvalificeret til Global 100-ranglisten skal en virksomhed have en samlet bruttoomsætning på minimum 1 milliard USD samt være børsnoteret. Hvert år analyserer Corporate Knights offentligt tilgængeligt data om finansielle og bæredygtighedsrelaterede forhold for i omegnen af 7.000 virksomheder.

Om Corporate Knights
Corporate Knights Inc. er en uafhængig medie- og forskningsvirksomhed, som udgiver det prisvindende magasin om bæredygtig økonomi, Corporate Knights, som uddeles i The Globe and Mail, The Washington Post og The Wall Street Journal. Dets forskningsafdeling producerer rangeringer af bæredygtighed, forskningsrapporter og finansielle produktbedømmelser, baseret på virksomheders bæredygtighedspræstationer. Læs mere på corporateknights.com.

For yderligere information kontakt

Malene Amini, Communications & Marketing Director, Atea