Pressemeddelelse 14-07-2016

Kvartalsregnskab for 2. kvartal 2016: Atea har solid fremgang

Danmarks og Nordens største leverandør af it-infrastruktur fremviser stærk vækst på både top- og bundlinje. Forklaringen på de positive resultater skal findes i et målrettet og vedvarende fokus på kunder samt medarbejderudvikling.
Billede: Fredric Alm

Ballerup, den 14. juli 2016 – Med en omsætning på DKK 1.913,8 millioner i andet kvartal 2016 opnår Atea i Danmark en stigning på 26,9 procent sammenlignet med samme kvartal i 2015. Driftsresultatet (EBITDA) er steget med 49,7 procent og ender på DKK 45,5 millioner.

”Vi er meget tilfredse med resultaterne, som vi først og fremmest ser som et udtryk for kundernes opbakning og tillid til Atea. Vores altoverskyggende mål er at være den mest attraktive partner for vores kunder, og jeg er stolt over at se Ateas medarbejdere levere på den målsætning hver eneste dag,” siger administrerende direktør Morten Felding, Atea Danmark.

Bag den samlede vækst i omsætning ligger en vækst på alle Ateas tre forretningsområder: Hardware er vokset med 15 procent i et presset marked, serviceforretningen fastholder omsætningsniveauet, og software kan med en fremgang på 83 procent præsentere positiv vækst for femte kvartal i træk.

”Vi har egentlig ikke haft forventninger om at kunne levere så stærk fremgang for Atea i 2016. At kvartalets resultater er et stykke over det forventede ser vi som et udtryk for, at strategien virker. Vi har fokus på at drive en sund forretning, som kunderne kan have tillid til. Det er afgørende at skabe et solidt fundament og udvikle vores medarbejdere, så de kan være en værdifuld støtte for Ateas kunder i den digitale forandringsproces, som langt de flest brancher og virksomheder skal navigere i,” siger administrerende direktør Morten Felding, Atea.

Flad struktur skaber nærhed

Atea er den største leverandør af it-infrastruktur i Norden og den næststørste i Europa. Kompetencerne spænder bredt, og det er vigtigt for Atea, at kunderne oplever nærhed og dyb ekspertise inden for alle de områder, kunderne har brug for. For at fastholde en flad og enkel struktur har Atea netop foretaget en ændring af organisationen og som et led i det udvidet direktionen fra seks til otte medlemmer. Marianne Horstmann og Kåre Christensen, begge internt rekrutteret, er fra 1. juli 2016 ansvarlige for henholdsvis divisionerne ’IT Outsourcing & Services’ og ’Network, Cabling & Visuals’.

Atea-koncernen går frem på alle forretningsområder

Den samlede Atea-koncern, der beskæftiger 6.800 medarbejdere i 89 byer i Norden og Baltikum, opnåede i andet kvartal 2016 en omsætning på NOK 8.442,4 millioner, en stigning på 23,4 procent sammenlignet med året før. Alle koncernens forretningsområder er i vækst: Hardwareomsætningen steg med 17,9 procent, service med 9,7 procent, og software voksede med 44,2 procent. EBITDA steg med 36,9 procent til NOK 215,3 millioner.

Kvartalsregnskab for Atea A/S 2016, Q2 – Danmark

Atea Danmark A/S