Pressemeddelelse 15-04-2020

Atea skal varetage Region Hovedstadens telefonidrift

Atea skal fremover drifte, overvåge og udvikle Region Hovedstadens telefoni-infrastruktur, der blandt andet dækker over regionens akutberedskab 1813 og hospitaler, der servicerer op mod to millioner borgere.

Ballerup, onsdag den 15. april 2020– Atea har vundet kontrakten om telefonidrift i Region Hovedstaden i et EU-udbud og skal de kommende minimum 5 år varetage den kritiske drift af regionens telefoni-infrastruktur.

Regionen har i sit udbud lagt vægt på, at den valgte leverandør skulle levere stabil drift og desuden fungere som sparringspartner omkring videreudvikling, optimering og konsolidering af regionens forskellige telefoniservices.

”Aftalen er en værdsat anerkendelse af det solide samarbejde, vi allerede har med Region Hovedstaden. Vi er stolte af den tillid, regionen viser os ved at lægge driften af så kritisk et område i vores hænder. Vi ser frem til at løfte det ansvar og ikke mindst bistå med at udvikle regionens telefoni-infrastruktur over de kommende år,” siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

Atea skal fremover dække regionens 110 matrikler, hvor selve telefoniudstyret er koncentreret på 18 matrikler. Den kritiske drift af akutberedskabet bag akuttelefonen 1813 er ligesom regionens 12 hospitaler inkluderet i aftalen.

”Vi har i valget af ny leverandør lagt vægt på at finde en driftsleverandør og samarbejdspartner, der kan give os nødvendig og værdifuld sparring omkring videreudvikling, optimering og konsolidering af vores telefoniservices. Atea har i deres tilbud og ved forhandlingsmøderne vist, at de har kompetencerne og kapaciteten til at indfri vores forventninger,” siger Michael Fischer, sektionschef for netværk, telefoni og IT-sikkerhed services i Region Hovedstaden og fortsætter:

”Vi føler os trygge ved, at valget er faldet på Atea og ser frem til, at vi sammen skal i gang med at udvikle stabile, tilgængelige og driftseffektive telefoniservices og infrastruktur-services til gavn for regionens personale og knap 2 mio. borgere,” siger han.

For Atea har aftalen med Region Hovedstaden stor strategisk værdi, fordi it-leverandørens fokus i stigende grad er på at levere sammenhængende serviceaftaler til blandt andet offentlige kunder via konceptet Atea Managed Services (AMS).

”Det viser for mig, at vi har den nødvendige bredde og dybde til at levere de produkter og den ekspertise, en stor og kompleks kunde som Region Hovedstaden har behov for. Samtidig er aftalen et vigtigt element i Ateas voksende fokus på løsninger, der kan understøtte udviklingen og digitaliseringen af det danske sundhedsvæsen,” siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

Om aftalen

Aftalen har en værdi på over 40 mio. kr. over fem år med mulighed for forlængelse. Den indeholder en lang række Ateas-services, herunder bl.a.

• Cisco telefoni og kontaktcenter infrastruktur
  • Wallboard løsning (WBA)
  • Cisco video infrastruktur (VC)
  • Service desk og onsite operation
  • Fuld ITIL-implementering: Incident, Service Request, Problem, Change, CMDB

Kathrine Forsberg, administrerende direktør, Atea

E-mail: Kathrine.Forsberg@atea.dk

Telefon: +45 30 78 05 09

Michael Fischer, Sektionschef for netværk, telefoni og IT-sikkerhed services i Region Hovedstaden

E-mail: michael.fischer@regionh.dk

Telefon: +45 24 82 33 41

Om Atea – Vi bygger Danmark med it

Sammen med vores kunder og samarbejdspartnere bygger vi et digitalt Danmark, vi kan være stolte af. Vi leverer skræddersyede it-løsninger, der fremtidssikrer og skaber værdi for vores kunders forretning. Vi gør det, fordi vi tror på, at it er og bliver den væsentligste drivkraft bag Danmarks succes. Med vores mere end 1.500 medarbejdere har vi en stærk lokal tilstedeværelse med afdelinger fordelt over hele Danmark. Atea Danmark har den højeste internationale antibestikkelsescertificering; ISO 37001. Atea-koncernen er repræsenteret i hele Norden og Baltikum og noteret på Oslo Børs.