Pressemeddelelse 09-02-2021

Atea fortsætter den solide vækst i 4. kvartal 2020

Med vækst i overskuddet for tredje kvartal i træk står Atea Danmark nu i den optimale position til at skabe yderligere vækst.

Ballerup, den 9. februar 2021 – Atea Danmark har i dag fremlagt regnskab for 4. kvartal 2020, som viser et overskud på 31,8 mio. kr. Selvom dette udgør en fordobling i overskuddet i forhold til samme kvartal i 2019, er det dog ikke tilstrækkeligt til at give et positivt resultat på bundlinjen for hele regnskabsåret 2020.

”Vi havde selvfølgelig helst set, at vores helt forrygende 4. kvartal kunne opveje for den hårde start, vi havde på 2020, så vi kunne fremlægge et positivt årsregnskab. Men når det er sagt, er vi yderst tilfredse med, at vi efter tre kvartaler med vækst nu for alvor ser resultaterne af den strategiske kurs, vi har lagt,” siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

Kvartalets omsætning er gået fra 1.629,8 millioner kr. i 2019 til 1.775,2 millioner kr. i 2020, en vækst på 8,9%. Men det negative resultat i det første kvartal af 2020 betyder, at Atea kommer ud af året med et samlet underskud, der ender på -12,8 mio. kr. (EBITA).

Organistionstilpasning, Corona-pandemi og besparelser

Foruden en større organisationstilpasning i begyndelsen af 2020, har Atea som alle andre virksomheder skullet omstille sig til den nye virkelighed under Corona-pandemien. Det har på salgssiden blandt andet resulteret i en øget omsætning på udstyr til hjemmearbejdspladser, videokonferenceløsninger og digitale arbejdspladsløsninger og bl.a. skabt 48% vækst i omsætningen på collaboration-løsninger.

”Vi har formået at transformere forretningen i en svær tid, hvor størstedelen af vores medarbejdere tilmed har siddet derhjemme og arbejdet. Samtidig har vi vist, at vi trods vores størrelse ekstremt hurtigt har kunnet omstille os til den nye situation, så vi har kunnet hjælpe vores kunder med deres udfordringer,” siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

En del af Ateas strategiske kurs i 2020 har handlet om et øget fokus på omkostninger. På rejse- og transportområdet alene har en række initiativer internt i virksomheden resulteret i en samlet årlig besparelse på kr. 18,4 mio. kr.

”Corona-pandemiens mange restriktioner har naturligvis spillet en rolle i de store besparelser, vi har haft på den interne transport mellem kontorerne. Men selvom vi ser frem til at samles fysisk og vende tilbage til en normal hverdag, så vil vores transportomkostninger aldrig komme op på samme niveau igen. Vores medarbejdere er blevet superbrugere på de digitale samarbejds-platforme, og det giver mening at fortsætte den udvikling og desuden spare klimaet for de mange tons CO2 om året”, siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

Atea-koncernen leverer et samlet plus

Den samlede Atea-koncern, Nordens største leverandør af it-infrastruktur med mere end 7.500 medarbejdere i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Letland og Estland, afslutter 4. kvartal 2020 med en omsætning på NOK 11,7 milliarder og en bundlinje med et plus på NOK 387 millioner (EBIT).

Læs mere om resultaterne for både Danmark og Atea-koncernen her