Pressemeddelelse 18-05-2021

Atea udnævnt som europæisk klimaleder

Financial Times og den internationalt anerkendte markedsdata- og statistikleverandør Statista har udnævnt Atea til at være blandt de 300 bedste europæiske virksomheder, der har reduceret mest CO2 i forhold til virksomhedens omsætning.

Ballerup den 18. maj 2021 – Det anerkendte medie Financial Times har i samarbejde med data- og statistikgiganten Statista netop offentliggjort Europas top klimaledere i 2021. De udnævnte virksomheder – heriblandt Atea – er kåret, fordi de har opnået den største reduktion i deres emissionsintensitet mellem 2014 og 2019 set i forhold til virksomhedens omsætning.

”Kåringen er en global anerkendelse af vores samlede bæredygtighedsindsats, som jeg er enormt stolt af. Ikke alene har strategien været den rigtige, men de meget omhyggelige målinger og sammenligninger med titusindvis af europæiske virksomheder viser, at indsatsen har båret frugt og skubbet Atea helt frem blandt Europas bedste, når det kommer til virksomheders professionelle arbejde med at reducere den samlede CO2-udledning af driften,” siger Kathrine Forsberg, der er administrerende direktør hos Atea Danmark, og fortsætter:

”Som Nordens største it-leverandør er det naturligt, at vi går forrest både i forhold til at nedbringe branchens CO2-udledning og i forhold til at hjælpe virksomheder med at udnytte teknologiens muligheder til at nedbringe deres aftryk.”

Udnævnelsen er baseret på en omfattende undersøgelse af data fra flere tusind europæiske virksomheder i perioden oktober 2020 til januar 2021.

Se interaktiv liste over de 300 udnævnte europæiske virksomheder her: https://www.ft.com/climate-leaders-europe-2021

Fakta om Ateas bæredygtighedsindsats
  • Atea har gennem flere år arbejdet med it-løsninger, der kan gøre verden mere bæredygtig. Atea var den første leverandør af it-infrastruktur i Europa, der sluttede sig til Responsible Business Alliance, og siden 2010 har it-leverandøren været medlem af FNs Global Compact.
  • I 2018 blev Atea udnævnt som ”brancheleder for bæredygtighed” inden for it-sektoren af det nordisk baseret Sustainable Brand Index B2B. Samme år indførte Atea en årlig praksis med klimamål tilpasset den nyeste klimavidenskab.
  • I 2020 blev Atea tildelt den højeste vurdering (top 1% af 65.000 organisationer globalt) inden for miljømæssige og sociale præstationer af den anerkendte valuar af virksomheders bæredygtighed EcoVadis.
  • Atea lancerede for nylig en ambitiøs 10-års-plan med dedikerede målsætninger og en strategi for hvert år det næste årti. I Atea Danmark er målene blandt andet at blive CO2-neutrale, at alle medarbejdere skal gennemgå et uddannelsesforløb, og at den mængde CO2, som Atea hjælper andre virksomheder med at spare, skal være hundrede gange større end Ateas samlede CO2-forbrug.
  • Atea Danmark har i 2020 sat yderligere skub i den danske bæredygtighedsindsats og ansat en Sustainability Manager, der får ansvaret for at drive Ateas danske bæredygtighedsindsats i tæt samarbejde med ansvarlige i koncernens øvrige lande.
  • Atea publicerer hvert år en bæredygtighedsrapport, som offentliggøres digitalt. Læs den her: atea.com/corporate-responsibility.

Maja Nordal Brenøe, Director, PR & Communication, Atea

E-mail: maja.nordal.brenoe@atea.dk

Om Atea – Vi bygger Danmark med it
Sammen med vores kunder og samarbejdspartnere bygger vi et digitalt Danmark, vi kan være stolte af. Vi leverer skræddersyede it-løsninger, der fremtidssikrer og skaber værdi for vores kunders forretning. Vi gør det, fordi vi tror på, at it er og bliver den væsentligste drivkraft bag Danmarks succes. Med vores mere end 1.400 medarbejdere har vi en stærk lokal tilstedeværelse med afdelinger fordelt over hele Danmark. Atea Danmark har den højeste internationale antibestikkelsescertificering; ISO 37001. Atea-koncernen er repræsenteret i hele Norden og Baltikum og noteret på Oslo Børs.

Corporate Responsibility & Sustainability Report 2020