Pressemeddelelse 18-07-2023

Atea fastholder positiv udvikling i andet kvartal

Atea Danmark fortsætter fremgangen og præsenterer øget overskud i forhold til sidste år.
Billede: Atea Danmark fortsætter fremgangen og præsenterer øget overskud i forhold til sidste år

Ballerup, den 18. juli 2023 – Atea Danmark fremlægger i dag sit regnskab for andet kvartal 2023. Regnskabet viser en bruttoomsætning på 2,3 mia. kr., hvilket er 10,8% højere end samme kvartal sidste år. Nettoomsætningen lander på 1,2 mia. kr., som ligger på niveau med andet kvartal sidste år. Det samlede resultat før skat (EBIT) ender på 17 mio. kr., hvilket er en forbedring på 15 mio. kr. i forhold til Q2 i 2022.*

”Vi har oplevet en solid fremgang i det første halvår af 2023. I andet kvartal ender vi også med en flot vækst sammenlignet med sidste år. Vi fastholder den strategi, vi har lagt, og det glæder mig selvsagt, at vi har levet op til vores samlede mål for 1. halvår”, siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

Fremgang på salg af software og managed services

Atea har igen i andet kvartal haft en flot fremgang i sin softwareforretning, hvilket er helt i tråd med Ateas strategi, noterer Kathrine Forsberg:

”Det er meget tilfredsstillende at se, vores softwareforretning fortsætter den positive udvikling her i andet kvartal og står så stærkt på det danske marked. Der sker rigtig meget på softwareområdet i disse år, hvor mange løsninger går over til at være cloud- og subscription-baserede. Her kan vi sammen med vores partnere tilbyde kunderne en bred vifte af skræddersyede løsninger, og det bliver der kvitteret for fra vores kunders side”.

Også Ateas managed services-forretning har haft et godt kvartal.

“Atea Managed Services (AMS) leverer et stærkt andet kvartal, og det glæder mig meget at se, at vi fortsat er blandt de førende på området”, siger administrerende direktør i Atea, Kathrine Forsberg.

Solid position på det offentlige marked

I andet kvartal 2023 er Atea også godt positioneret på det offentlige marked. Her er Atea til stede på 10 SKI-aftaler, og i juni måned blev Atea desuden som en af tre leverandører tildelt den fireårige SKI 50.10-kontrakt på print- og kopiydelser. Rammeaftalen har en samlet værdi på 885 millioner kroner over hele løbetiden.

Gode resultater på klima- og miljøfronten for fjerde år i træk

Igen i andet kvartal belønnes Ateas strategiske arbejde på klima- og miljøfronten. Virksomhedens CSR-indsats har netop resulteret i, at det uafhængige bureau, EcoVadis, der vurderer globale leverandørers CSR-performance inden for blandt andet arbejdsforhold, menneskerettigheder, miljø, etik og bæredygtige indkøb, har tildelt Atea en platin-placering. Det er den højeste placering, en virksomhed kan opnå, og det betyder, at Atea for fjerde år i træk er blandt de øverste 1 procent af flere end 100.000 virksomheder. Derudover har Financial Times i samarbejde med Statista i maj kåret Atea til en af Europas klimaledere i 2023.

Atea-koncernen leverer rekordhøjt plus for andet kvartal

Den samlede Atea-koncern, Nordens største leverandør af it-infrastruktur med mere end 8.500 medarbejdere i Norge, Sverige, Danmark, Finland, Litauen, Letland og Estland, afslutter andet kvartal med en nettoomsætning for andet kvartal på NOK 8,9 milliarder samt en rekordhøj bundlinje på NOK 291 millioner (EBIT). Læs mere om resultaterne for både Danmark og Atea-koncernen her.

*Der henvises til kvartalsrapporten for Atea ASA for yderligere oplysninger.

Nicolai P. Elken, Communications & Marketing Director, Atea
E-mail: nicolai.p.elken@atea.dk